Prof. mr. dr. Martin Buijsen bij RTV Rijnmond over de bereidheid tot vaccinatie tegen het coronavirus in Nederland

Foto van Martin Buijsen

Martin Buijsen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, was maandag 4 januari in de uitzending van Radio Rijnmond om te spreken over de welwillendheid van de Nederlandse bevolking om zich te vaccineren tegen corona. “Het zal er echt om gaan spannen of er genoeg mensen bereid zijn zich te laten inenten”, zo stelt Buijsen.

Buijsen stelt dat er, gelet op de bereidheid van Nederlanders om de griepprik te nemen, enig pessimisme gepast is omtrent de inenting met vaccins tegen het coronavirus. Om kans te maken op een situatie van groepsimmuniteit tegen het virus moet er namelijk sprake zijn van een vaccinatiegraad van zestig à zeventig procent. Buijsen stelt derhalve dat de situatie onveranderd blijft, wanneer minstens veertig procent van de Nederlanders weigert.

Over een verplichting tot vaccinatie geeft Buijsen aan dat er veel eerder gekeken moet worden naar vormen van indirecte dwang, zoals het eisen van een vaccinatiebewijs om toegang te krijgen tot een groot evenement of een vlucht. Hierover zullen niet alleen politici gaan, ook bijvoorbeeld de organisatoren van evenementen kunnen zelf om een vaccinatiebewijs vragen. Dit werkt namelijk hetzelfde als de weigering van kinderen die niet deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma door kinderdagverblijven. Het is volgens Buijsen dus aan bedrijven en instellingen om zoiets te vragen. Vervolgens is het aan de geweigerde om naar de rechter te stappen als deze het daar niet mee eens is.

Meer over de bijdrage van Martin Buijsen is te lezen op de website van RTV Rijnmond.