Onlangs schreef Ilona van den Eijnde, onderzoeker aan Erasmus School of Law, een blog over Prinsjesdag 2021. De blog is hieronder te lezen:
Met een nog steeds demissionair kabinet was vooraf al bekend dat de maatregelen die op Prinsjesdag 2021 zouden worden aangekondigd, de fiscale wereld niet op haar grondvesten zou doen beven. Lastige keuzes die zien op het hervormen van het belastingstelsel en het kunnen voldoen aan het Klimaatakkoord zijn dan ook keurig gereserveerd voor het volgende kabinet om de tanden op stuk te bijten. Het Belastingplan 2022 bestaat met name uit reparatiewetgeving en enkele noodzakelijke wijzigingen die zijn opgelegd door de EU.
Ondanks deze ‘beleidsarme’ Prinsjesdag, is het toch weer gelukt om fiscale maatregelen voor te stellen die pogen consumentengedrag te sturen. Dit jaar gaat het om een ‘budgetneutrale’ wijziging van de schijven en de tarieven van de bpm, de belasting van personenauto’s en motorrijwielen, aangekondigd voor de periode van 2022 tot en met 2025. Een budgetneutrale wijziging houdt in dat de overheid verwacht dat de wijzigingen geen (negatieve of positieve) impact hebben op de gesaldeerde belastingopbrengsten. Het bijzondere aan deze maatregel is dat de wijzigingen wél impact hebben op de aanschaf van specifieke auto’s door individuele consumenten. Zolang het gaat om een auto met een uitstoot lager dan 80 gram per kilometer (WLTP), is het verschil in te betalen bpm voor aanschaf in 2021 en in 2025 slechts enkele tientjes. Gaat het om een ‘compacte SUV’ met een uitstoot van bijvoorbeeld 157 gram per kilometer (WLTP), dan is het verschil in te betalen bpm voor aanschaf in 2021 en 2025 meer dan € 4.100. Zo’n verhoging kan alleen budgetneutraal zijn als de aanname is dat er van de categorie auto’s met méér uitstoot minder zullen worden verkocht.
Ironisch genoeg schreef ik in mijn vorige blog over het in mijn ogen matige idee om een ‘SUV-tax' te introduceren. Helaas moet ik bij deze concluderen dat die er – impliciet, vanwege de doorgaans hogere uitstoot van deze modellen – nu dus toch zal gaan komen, en voor nog wel een stukje meer dan € 640 per SUV! De uitzondering voor de elektrisch aangedreven modellen doet vermoeden dat deze fiscale maatregel wel nog steeds gedreven wordt door het klimaat. Ik berust mij dan maar in het idee dat de Nederlandse verkeersveiligheid (voorlopig nog) niet is gefiscaliseerd.
- Meer informatie
Meer weten over fiscaal instrumentalisme, milieubelastingen of autobelastingen? De master Fiscaal Recht – Indirecte Belastingen is een veelzijdige topmasteropleiding waarbinnen onder meer deze onderwerpen aan bod komen. Via deze link tref je meer informatie aan en kun je je direct inschrijven!