President Hoge Raad verzorgt gastcollege bij Erasmus School of Law

Foto van Maarten Feteris

Op maandag 10 september a.s. zal prof. dr. Maarten Feteris, president van de Hoge Raad der Nederlanden, Erasmus School of Law met een bezoek vereren. In het kader van het Double Degree Programme Toga aan de Maas verzorgt hij voor masterstudenten die ochtend een gastcollege. Tijdens het gastcollege, onderdeel van het vak ‘Toga in Theorie’, zal Feteris spreken over het onderwerp rechtsvorming.

Prof. dr. M.W.C. (Maarten) Feteris (1960) studeerde Nederlands recht aan de Universiteit Leiden en fiscaal recht aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). In 1993 promoveerde hij aan de UvA op het proefschrift 'Fiscale administratieve sancties en het recht op een behoorlijk proces'.

Feteris was na zijn studietijd onder andere wetenschappelijk medewerker bij de Universiteit Leiden, juridisch medewerker bij de Sociale Verzekeringsbank en belastingadviseur bij PricewaterhouseCoopers. In 1994 werd hij raadsheer-plaatsvervanger bij het Gerechtshof ’s Hertogenbosch en werd hij in datzelfde jaar benoemd tot hoogleraar formeel belastingrecht aan Erasmus School of Law.

Sinds 2008 is Maarten Feteris lid van de Hoge Raad, waarbij hij toetrad tot de belastingkamer. In 2013 werd hij vicepresident van de Hoge Raad en sinds 2014 is hij president. Hierdoor is hij de hoogste algemene rechter van Nederland. De president van de Hoge Raad is de functionele autoriteit voor de leden van de Hoge Raad, de griffier en de gerechtsauditeurs. Daarnaast is hij voorzitter van het algemeen bestuur en van het dagelijks bestuur van de brede organisatie van raad, parket en directie bedrijfsvoering. Hij representeert de Hoge Raad en is boegbeeld van de rechtspraak in het algemeen.