Positieve signalen vanuit lokale politiek over coalitieakkoorden op hoofdlijnen

Foto van Lianne van Kalken

Op het niveau van de lokale overheden wordt door volksvertegenwoordigers al enige jaren geëxperimenteerd en gewerkt met coalitieakkoorden op hoofdlijnen. Lianne van Kalken, universitair docent en onderzoeker Staatsrecht aan Erasmus School of Law, deed onderzoek naar dit fenomeen en werkte mee aan een routekaart voor raadsakkoorden.

Het grote voordeel van zo’n akkoord op hoofdlijnen is dat de oppositie veel meer samenwerkt met het college van Burgemeester en Wethouders dan met een dichtgetimmerd coalitieakkoord. Er is meer ruimte voor debat. “Je ziet in gemeenten waar men werkt met dit soort akkoorden dat de oppositie veel meer samenwerkt met het college", zegt Van Kalken tegenover EenVandaag. “Sterker nog, er wordt eigenlijk door de hele raad meer meebestuurd.”

Helaas werkt dit concept niet in alle gevallen, vertelt Van Kalken: “Sommige gemeenten vinden het moeilijk om vol te houden en vallen weer terug in oude gewoonten, waarbij de coalitie toch weer meer dingen met elkaar achter gesloten deuren gaat afstemmen. Daarom hebben we een routekaart opgesteld die laat zien hoe je het beste dergelijke raadsakkoorden kunt afsluiten.”

In een recent bericht over het rapport waarin deze routekaart wordt beschreven, legt Van Kalken de parallel met de huidige kabinetsformatie, waarbij formateur Tjeenk Willink zijn wens uitsprak voor eenzelfde soort akkoord op hoofdlijnen.

Universitair Docent

Lees het volledige artikel van EenVandaag hier.