Pleitvereniging D.J. Veegens wint de Nationale Pleitmarathon 2019!

Nieuws

De Nationale Pleitmarathon, ook wel het strijdtoneel waar alle rechtenfaculteiten van het land hun beste krijgers van de juridische retorica naartoe sturen om de degens te kruisen, vond afgelopen weekend op 24 en 25 mei plaats in Amsterdam. De wedstrijd vond in drie rondes plaats.

De eerste ronde betrof een casus waarin het redeneervermogen flink op de proef werd gesteld aan de hand van de Haviltex-maatstaf. Aan weerszijden van de rechtszaal werd de casus bepleit door de pleiters, respectievelijk beoordeeld door de rechters van de verschillende teams. In de tweede ronde stond een technisch juridische casus centraal waarin de waarschuwingsplicht en eigen schuld bij een overeenkomst van opdracht aan bod kwamen. Na de tweede ronde was het duidelijk: de finale was tussen de pleitteams van D.J. Veegens uit Rotterdam en Diephuis uit Groningen.

Het leverde een zinderende finalestrijd op, waarin het ging om privacy en de botsing van grondrechten, die werd gewonnen door D.J. Veegens. Daarmee mag D.J. Veegens de NPM 2020 organiseren, in Rotterdam!

Het winnende pleitteam bestaat uit Mikel Remmerswaal en Davey Herfst, de derde plek werd ingenomen door het 2e Veegens pleitteam (Jurgen Morgenstond en Jamie van Dam) en het rechtbankteam mocht zich als het derde geplaatste rechtbankteam eveneens gelukkig prijzen met een podiumplek (Bas Rijnbeek, Eva Kooreman en Cigdem Özcan).

“De NPM is een wedstrijd waar iedere pleitende rechtenstudent naar uitkijkt! Alle uren die Mikel en ik er samen met de rest van de afvaardiging in hebben gestoken waren niet voor niets, de overwinning was eindelijk weer voor Rotterdam. Wat voor mij de dag nog perfecter heeft gemaakt, is dat ik de hoogste individuele score had onder de pleiters. Is dit het belangrijkste van de dag? Zeker niet. Het samenwerken met Mikel en de rest van de vereniging, de gezelligheid en de scores die we gezamenlijk hebben behaald, dat zijn de belangrijkste dingen geweest! Ik ben dan ook ontzettend trots dat wij samen de finale hebben gewonnen en eindelijk weer de prachtige NPM mogen organiseren in Rotterdam!” – Davey Herfst

“Het winnen van de Nationale Pleitmarathon 2019 is het resultaat geweest van hard werken, een sterk teamgenoot en vooral mezelf zijn. Ik ben D.J. Veegens ontzettend dankbaar voor hun vertrouwen, aangezien het mijn eerste pleitwedstrijd was. Het is mij een eer geweest om voor o.a. raadsheren mijn slotpleidooi te houden. Ik ben trots dat ik aan de universiteit en de stad Rotterdam een bedankje heb mogen geven voor de geweldige studiejaren. Het is dan ook een bekroning op mijn werk als rechtenstudent. Dit kan niemand ons meer afnemen!” – Mikel Remmerswaal

D.J. Veegens is hét pleitdispuut van de Erasmus School of Law, met prof. mr. Schelhaas als beschermvrouwe.