Onderzoekers van Erasmus School of Law bespreken Open Science en maatschappelijke impact

Abby Onencan is presenting

Op 17 november 2022 ontving Abby Onencan, onderzoeker milieucriminaliteit aan Erasmus School of Law, de EUR Open and Responsible Science Award voor Societal Engagement. Tijdens een rondetafeldiscussie op 6 februari 2023 ter ere hiervan liet Onencan zien hoe ze een bottom-up benadering gebruikte voor het ontwerpen van onderzoek door het co-creëren van een risico-evaluatieproject in een zoutmijnbouwgemeenschap in West-Oekraïne. Onencan gaf inzicht in het proces dat leidde tot deze burgerwetenschapsbenadering. De lokale gemeenschap was op de hoogte gebracht van de kwesties, maar had een fundamenteel vertrouwensprobleem met de overheid en de betrokken wetenschappers. Onencan nam de tijd om de zorgen van de gemeenschap te begrijpen en faciliteerde vervolgens hun betrokkenheid bij het onderzoek: gegevensverzameling, analyse en follow-up. Door de onderzoeksopzet te koppelen aan de belangen en zorgen van de gemeenschap verliep de implementatie van het project zeer soepel.

Na de presentatie begon de discussie met vragen van Sanne Taekema en een opmerking van Alessandra Arcuri over hoe deze benadering zich verhoudt tot het werken met lokale gemeenschappen in andere contexten. Evert Stamhuis en Elena Kantorowicz-Reznichenko wezen op het contrast met het huidige ontwerp van onderzoeken waarbij de onderzoekscyclus van idee tot veldwerk en publicatie vaak iteratief wordt. Marlon Kruizinga, een recente PhD-kandidaat in het AI Maps-project, vroeg zich af hoe de kloof in kennis werd overbrugd tussen gemeenschapsleden en onderzoekers. Uit Onencan's antwoord werd duidelijk dat beschikbaarheid en nauw contact tussen experts en gemeenschapsleden essentieel waren om dit mogelijke probleem te verhelpen. Tijdens de discussie werd duidelijk dat het publiek dit project als best practice erkende waar we allemaal van kunnen leren. Een belangrijk leerpunt is dat de sleutel tot succes hier is om burgers met een open mind te benaderen en met bereidheid hen te erkennen als volwaardige deelnemers in het ontwerp van het onderzoek.

Onderzoeker

Dit evenement werd georganiseerd door Bora Lushaj, Research Data Steward in samenwerking met Sanne Taekema, Open en Responsible Science Ambassador aan de Erasmus School of Law.