Nieuw master keuzevak Sport: Recht en Ondernemen.

Logo Erasmus School of Law

Ben jij geïnteresseerd in de juridische kaders binnen de sportindustrie? Ontwikkel jouw expertise omtrent dit gebied bij het nieuwe en unieke master keuzevak Sport: Recht en Ondernemen.

Het vak Sport: Recht en Ondernemen biedt jou de unieke gelegenheid om meer kennis op te doen van de juridische kaders en bedrijfsvoering binnen de internationale sportindustrie. Het vak integreert theoretische kennis die gedoceerd wordt door gerenommeerde professoren en praktische inzichten van professionals uit de industrie. Belangrijke onderwerpen zijn governance, transfers, arbeidsrecht, contracteren en arbitrage. Deze onderwerpen worden geplaatst binnen de unieke dynamiek van sportrecht en ondernemen in de sportindustrie. Dit vak wordt gedoceerd aan de hand van relevante literatuur, jurisprudentie en voorbeelden uit de praktijk door professionals die tevens in de praktijk werkzaam zijn. Dit vak dat in Nederland alleen bij Erasmus School of Law te volgen is, belichaamt de internationale en pragmatische geest van Rotterdam, en bereidt studenten voor op succesvolle carrières in de sportindustrie.

Het keuzevak is ontworpen voor masterstudenten in de rechten van alle programma's. De ervaring van de (gast)docenten weerspiegelt de internationale focus van het vak. Er zijn geen voorkennisvereisten, waardoor het toegankelijk is voor iedereen die geïnteresseerd is in de sportindustrie.

Wekelijkse Structuur en Onderwerpen:
Week 1: Governance van de Sportindustrie (Focus op Europa)
Week 2-3: Transfers in Sport
Week 4: Contracteren in de Sport
Week 5-6: Internationale Arbitrage
Week 7: examinering en afsluiting

Het vak zal 7 weken duren en in het Nederlands (op één college na) worden gegeven. De literatuur kent wel Engelse stukken. De studenten worden geacht tevens deel te nemen aan een afsluitend seminar waarbij actoren uit de industrie en vertegenwoordigers van Rotterdamse voetbalclubs betrokken zijn. Daarnaast zal een specifiek panel over wielrennen kwesties bespreken die uniek zijn voor wielrennen, zoals verzekering en inkomstenstromen. De eindtoets van het vak omvat een schriftelijk examen waarin een referaat van 750 woorden is verwerkt, dat 30% van het totale cijfer uitmaakt.

Meer informatie over dit vak volgt in collegejaar 2024-2025.