Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging bij de VN-organisaties in Wenen | Stage

Stage bij de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging bij de VN-organisaties in Wenen
De Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging bij de organisaties van de Verenigde Naties in Wenen behartigt de belangen en idealen van Nederland bij een aantal Internationale Organisaties in Wenen. Dit zijn vooral organisaties die zich bezighouden met een breed scala aan veiligheidsthema’s, zoals non-proliferatie (denk aan de discussie over de atoomprogramma’s in Iran en Noord-Korea), het bestrijden van mensenhandel, preventie van terrorisme en het vormgeven en uitvoeren van internationaal drugsbeleid.
Voor studenten in de laatste fase van hun studie aan een Nederlandse universitaire instelling bestaat de mogelijkheid om stage te lopen bij de Nederlandse Permanente Vertegenwoordiging van 1 september 2018 tot 31 januari 2019. Voor deze periode zoekt de Permanente Vertegenwoordiging bij de VN in Wenen twee stagiair(e)s.
De werkomgeving
De werkzaamheden vinden plaats in een multilaterale context. De stagiair(e)s zullen veel tijd doorbrengen op het Vienna International Center (VIC) waar de belangrijke internationale organisaties in Wenen zijn gevestigd: het International Atomic Energy Agency (IAEA), de Comprehensive Test Ban Treaty Organization (CTBTO), de United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) en, United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) en de United Nations Office for Outer Space Affairs (UNOOSA). Op het VIC vinden de belangrijkste overleggen en onderhandelingen plaats met de lidstaten over het te voeren beleid door deze organisaties.
De functie-inhoud
De stagiair(e) kan kennis maken met het werk van de PV. Hij/zij zal de medewerkers van de PV ondersteunen bij de reguliere werkzaamheden, waaronder (1) het voeren van internationale onderhandelingen; (2) het opstellen van beleidsaanbevelingen en rapportages aan Den Haag en (3) het onderhouden van contacten met internationale organisaties en andere nationale vertegenwoordigingen.
Het zelfstandig bijwonen van bijeenkomsten en het analyseren van en rapporteren over positievorming van de verschillende landen, waaronder ook binnen de EU, is een wezenlijk bestanddeel van de stage. Inhoudelijke betrokkenheid en het vermogen standpunten helder te verwoorden (in het Engels) in multilaterale bijeenkomsten is essentieel.
Ook bij logistieke en andere praktische werkzaamheden ter ondersteuning van het werk van de PV kan de stagiair(e) betrokken worden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als Nederland een side event organiseert over één van haar beleidsprioriteiten en marge van een vergadering.
Functie-vereisten
Je beschikt over de volgende kennis en vaardigheden:

• Initiatief, verantwoordelijkheidsgevoel en zelfstandigheid;
  • Uitstekende beheersing van het Nederlands en het Engels, mondeling en schriftelijk;
  • Tenminste passieve beheersing van het Frans;
  • Goede communicatieve vaardigheden en goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
  • Interesse in internationale politieke, veiligheids- en multilaterale vraagstukken;
  • Brede algemene ontwikkeling en interesses;
  • Basiskennis van instituties, besluitvormingsprocessen en beleid van de VN en EU;
  • Basiskennis van de binnenlandspolitieke verhoudingen in Nederland;
  • Representativiteit, enthousiasme en inzet.

Voorwaarden en vergoedingen
Om in aanmerking te komen voor een stageplaats bij Buitenlandse Zaken moet studenten minimaal aan de volgende voorwaarden o.a. voldoen:

• Je  moet de Nederlandse nationaliteit hebben en een opleiding aan een Nederlandse WO onderwijsinstelling (erkend door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) te volgen of aan een erkende universiteit in het buitenland;
  • De stage moet passen binnen het kader van je opleiding Indien je in de beoogde stageperiode niet meer studeert kun je niet voor een stage in aanmerking komen;
  • Je moet in het bezit zijn van een BurgerServiceNummer (BSN).

Meer informatie kun je vinden bij voorwaarden en vergoedingen.
Meer weten en/of solliciteren
Je sollicitatie - in de vorm van een motivatiebrief en een CV  - dien je te richten aan wev@minbuza.nl, niet later dan 31 mei 2018.