Masterstudenten Aansprakelijkheid en Verzekering op studiereis naar Londen

De studenten bezochten onder andere grote internationale verzekeraars als Lloyd’s of London en MS Amlin. Bekijk het verslag hier.

Het verslag

In alle vroegte verzamelden we ons om 06.00u op Rotterdam The Hague Airport. Samen met mevrouw Verweij-Hoogendijk en de heer Baak zijn we voor drie dagen afgereisd naar Londen voor de jaarlijkse studiereis. De ochtend begon met het inleveren van de miniscriptie waarmee de studenten op dat moment het vak Onderzoekspracticum afrondden. Na een uur vliegen kwamen we aan in Londen waar we allereerst onze spullen naar het centraal gelegen Hostel hebben gebracht. De kennismaking met Londen begon met een ochtendwandeling waar wat tijd was voor het maken van de eerste foto’s en het proeven van de sfeer op de lokale markt.

MS Amlin

De studenten werden om 12.00u bij MS Amlin verwacht, een van de grootste internationale verzekeraars. Daar werden we ontvangen met een lunch op de 45e verdieping wat wederom aanleiding gaf tot het schieten van wat mooie plaatjes. Het middagprogramma bestond uit een interessante presentatie van twee schade-experts die ons vertelde over hun praktijk waarin zij benoemd worden door de makelaar, maar de rekening uiteindelijk op het bord van de verzekeraar belandt en een schadebehandelaar op het gebied van Marine. Ook stond een alumna van de master van vorig jaar ons te woord, die sinds 1 september het traineeprogramma volgt bij MS Amlin. Dit bedrijfsbezoek is bij alle studenten als zeer waardevol ervaren met het vak Capita Verzekeringsrecht voor de deur. Het zal een stuk meer tot de verbeelding spreken.

Na ons te hebben opgefrist stond er ’s avonds een diner op het programma bij Jamie’s Italian. Hier hebben de studenten mogen genieten van de keuken van een van de bekendste chef-koks uit het Verenigd-Koningrijk. Na dit geslaagde diner was het nog tijd om de dag door te spreken terwijl enkele van de bezienswaardigheden van Londen werden aangedaan zoals de Big Ben, Palace of Westminster en The London Eye.

Lloyd’s of London

Tijdens de tweede dag van het programma hebben de studenten zowel een verzekeringsmarkt als een advocatenkantoor bezocht. De dag begon om 10.30u met een masterclass bij Lloyd’s of London. Op deze Londense verzekeringsmarkt worden grote en complexe risico’s over heel de wereld verzekerd en fungeert zij als een marktvloer en toezichthouder voor de verzekeraars en makelaars. Naast een masterclass hebben we ook een rondleiding gekregen en zo de verschillende partijen ook daadwerkelijk aan het werk gezien.

Holman Fenwick Willan

Na een lunch in het centrum van Londen was het tijd voor het kantoorbezoek aan Holman Fenwick Willan advocaten. Bij dit internationale advocatenkantoor kregen we een interessante presentatie van een van de partners van kantoor en heeft een senior advocaat ons proberen mee te nemen in de verschillen tussen het Engelse en Nederlandse schadevergoedingsrecht. Ter afsluiting van het formele gedeelte van de dag was er een borrel georganiseerd met verschillende medewerkers van het kantoor. Na ons te hebben omgekleed in het Hostel zijn we met heel de groep voor de tweede keer gaan dineren, dit keer bij The Folly in het centrum van Londen. Een deel van de groep is hier tot in de late uurtjes doorgegaan alvorens we de volgende ochtend al weer om 07.00u aan het ontbijt zaten omdat we een vlucht terug te halen hadden.

We kunnen concluderen dat het een zeer leerzame studiereis was die absoluut op een positieve manier heeft bijgedragen aan de groepsband, wat ongetwijfeld de rest van het jaar zijn vruchten zal afwerpen!