Masterclasses bij Ten Holter Noordam Advocaten, Ploum & De Brauw Blackstone Westbroek

Studenten van de Double Degree Programme Toga aan de Maas volgden onlangs masterclasses bij Ten Holter Noordam Advocaten, Ploum & De Brauw Blackstone Westbroek.

Ten Holter Noordam Advocaten

Voor een deel van de groep was de eerste masterclass Moot Court bij Ten Holter Noordam Advocaten in Rotterdam. Dat was wel even spannend, aangezien niemand wist hoe het zou gaan lopen.

We hebben die dag een casus besproken en zijn vervolgens in groepjes gaan zitten om de pleitcasus voor te bereiden. Achteraf was er nog een borrel waar nog meer personeel bij kwam staan. Het was een prettige ervaring en de advocaten waren erg toegankelijk en aardig.

Zo ongeveer 3 weken later gingen we daadwerkelijk pleiten. Een paar dagen voor het pleiten moesten wij onze pleitnota’s inleveren. Dit was erg fijn, omdat we voor het pleiten al te horen kregen of de pleitnota’s van voldoende kwaliteit waren. De twee advocaten van Ten Holter Noordam Advocaten fungeerden als rechter. Zij namen hun taak serieus en probeerden ons een zo echt mogelijke ervaring mee te geven. De feedback achteraf was ook erg nuttig. Al met al was het zeer leerzaam en we werden goed begeleid. Het smaakte naar meer.

Ploum

Op 4 oktober was het voor het andere deel van de studenten de eerste masterclass. De studenten van de masters strafrecht en staatsen bestuursrecht kwamen bijeen om aan de hand van een bestuursrechtelijke casus kennis te maken met de wereld van de advocatuur.

De casus betrof een procedure omtrent de verlening van een vergunning door de gemeente aan de organisatie van een muziekfestival. De omliggende bewoners gingen tegen de verlening van de vergunning in beroep bij de bestuursrechter. Zowel de gemeente als de derden-belanghebbenden hadden dus juridisch advies nodig. Voor ons nog allemaal nieuw, maar gelukkig waren daar de advocaten van Ploum om ons fijne kneepjes van het vak te leren. In groepjes van vier studenten moesten wij de casus uitpluizen en uiteindelijk was het de bedoeling om in groepjes van twee een pleitnota te schrijven. Vervolgens stond voor deze groep de eerste mootcourt gepland op 18 oktober. Hier konden wij alles wat we de afgelopen 2 weken hadden geleerd in de praktijk brengen. Het was een leuke en leerzame avond en iedereen heeft deze avond mogen afsluiten met een dikke voldoende.

De Brauw Blackstone Westbroek

De masterclass bij de Brauw Blackstone Westbroek hebben wij als een zeer inspirerende workshop ervaren. Irith Kist is een gemotiveerde, energieke en enthousiaste vrouw die heeft bijgedragen aan de ‘bewustwording van jezelf’.

Wij hebben onszelf beter leren kennen door allereerst 10 woorden op te schrijven die van toepassing zijn op jezelf. Uiteindelijk mochten er maar 4 woorden over blijven. Deze woorden waren de woorden die het meest van toepassing zijn op jou en die tevens jouw kracht en kwaliteit weergeven. Vervolgens deelden een aantal studenten een probleem waar zij mee zaten.

De groep stelde vragen aan de desbetreffende student zodat deze inzicht in zijn/haar probleem kreeg. De vragen moesten open vragen zijn. De meeste studenten vonden het best lastig een open vraag te stellen. Het was erg interessant en leerzaam om hiermee te oefenen! Uiteindelijk gaven de studenten de desbetreffende student met het probleem advies. Wij vonden het een leerzame ervaring door elkaar in groepsverband te steunen, te helpen en advies te geven. Dit heeft de groep dichter bij elkaar gebracht. Tot slot kregen wij de opdracht aan te geven hoe en aan wat wij onze tijd individueel per dag besteden. Vervolgens gaf de groep aan drie studenten, die met het plannen van hun tijd in de knel kwamen, 5 tips om dit beter te in te delen. Kortom, de masterclass bij de Brauw was een zeer nuttige, leerzame en inspirerende masterclass!