Masterclasses bij Rechtbank Rotterdam, Houthoff & Sjöcrona van Stigt

Studenten van de Double Degree Programme Toga aan de Maas volgden onlangs masterclasses bij de Rechtbank Rotterdam, Houthoff & Sjöcrona van Stigt.

Rechtbank Rotterdam

Op 20 januari 2020 en 6 februari 2020 hebben de studenten een masterclass gevolgd van de Rechtbank Rotterdam.

Tijdens de eerste masterclass hebben Joke Halk en Jord Boonstra uitleg gegeven over het schrijven van een civiel vonnis, waarbij onder andere is besproken welke onderdelen een vonnis precies bevat. De studenten hebben aan het einde van de masterclass een casus gekregen, met de opdracht om in groepen zelf een vonnis te schrijven bij deze casus. Deze vonnissen zijn tijdens de tweede masterclass besproken. De studenten hebben nuttige feedback op hun vonnissen ontvangen. We kijken dan ook terug op een geslaagde en leerzame masterclass.

Houthoff

Op woensdag 22 januari 2020 heeft de masterclass bij Houthoff plaatsgevonden. Deze werd verzorgd door Eimert Vermeulen, en stond geheel in het teken van ‘De Machtsklas’.

Eimert heeft ons bijgebracht hoe men kort gezegd, een ander in beweging kan zetten. Hiertoe kunnen een aantal middelen worden ingezet, zoals druk, ruil, coalitievorming en legitimering. Anderzijds kan men ook gebruikmaken van logica, inspiratie, consultatie en verleiding. Gedurende de masterclass was volop interactie, en werd het geleerde meteen in de praktijk gebracht. Voor hen die een togaberoep willen gaan beoefenen is het van groot belang om ‘De Machtsklas’ onder de knie te krijgen. Niet zelden zul je in die hoedanigheid een ander in beweging moeten krijgen. Wel werd ons op het hart gedrukt ‘De Machtsklas’ met moreel besef aan te wenden. Het was een ronduit leerzame middag, die werd afgesloten met een lunch op kantoor. Graag bedanken wij Houthoff en Eimert Vermeulen voor de leerzame middag en lekkere lunch.

Sjöcrona van Stigt

Op 7 februari 2020 waren wij uitgenodigd bij Sjocrona van Stigt advocaten.

Hoewel het voor sommige studenten even zoeken was waar het kantoor nou precies stond, sloot uiteindelijk iedereen netjes aan om de ochtend te spenderen aan het bijzondere strafrecht. Na een verhit potje kahoot over de basiskennis van het bijzondere strafrecht, voor veel studenten een onbekend gebied, bespraken we de casus over het bedrijfsongeval van de Scandinavische Jasper. Jasper had tijdens de lunch een stapje naar achter gezet, recht in de lijn van een rijdende hijskraan. Nu resteerde ons de vraag wat er dan met het bedrijf, de werknemers en de Inspectie moest gebeuren, en hoe een advocaat hier op zou reageren. Na het oplossen van de zaak van Jasper kon iedereen ontspannen tijdens de eigen lunch, en nog wat vragen stellen over het kantoor en het werk in het bijzondere strafrecht. Al met al een geslaagde masterclass dus!