Masterclasses bij het Openbaar Ministerie, Loyens & Loeff en Wladimiroff

Studenten van de Double Degree Programme Toga aan de Maas volgden onlangs masterclasses bij het Openbaar Ministerie, Loyens & Loeff en Wladimiroff.

Het Openbaar Ministerie

Dankzij de masterclass van het Openbaar Ministerie konden de studenten kennismaken met de staande magistratuur. Als voorbereiding moesten wij een uitzending van de podcast van het Openbaar Ministerie beluisteren. Het ging om een wapeninzamelactie in Rotterdam. Wij konden natuurlijk niet voorzien dat wapenbezit minder dan een half jaar later voorpaginanieuws werd.

Jongeren blijken in steeds grotere mate messen bij zich te dragen. Vooral onder middelbare scholieren is er een toename in wapenbezit gesignaleerd. Dat maakte de masterclass des te interessanter om over terug te denken. Wij hebben het tijdens de masterclass vooral over gehad hoe het Openbaar Ministerie werkt en de ethische kant van de wapeninzamelactie.

Want straffeloos wapens bezitten en deze wapens zonder straf in te kunnen leveren, is dat iets dat wij als maatschappij wel willen? Of heiligt het doel om zo veel mogelijk wapens van straat te halen alle middelen? Deze discussie is een half jaar later des te relevanter geworden.

Dat wij met Toga aan de Maas bovenop de actualiteit zitten is zeer waardevol. Het Openbaar Ministerie is een belangrijk deel van onze rechtsstaat. Om via een masterclass in discussie te gaan over het beleid van het Openbaar Ministerie met een Officier van Justitie was dus zeker een interessante ervaring!

Loyens & Loeff

Op vrijdag 29 november 2019 hebben we een masterclass gevolgd bij Loyens & Loeff over due diligence onderzoek en databescherming.

De middag werd geopend door een partner, waarna we door twee advocaten in de middag werden meegenomen in hun werkgebied. Eerst werd er aandacht besteed aan het due diligence onderzoek, dat vaak voorafgaand aan een fusie of overnameplaats vindt . Daarna kwam de (nog relatief nieuwe) AVG aan bod. Er werd toegespitst op hoe bedrijven en instellingen deze nieuwe wet omtrent databescherming en privacy nu op een goede wijze dienen te hanteren en mocht er toch een datalek optreden, waar en hoe zij dan melding moeten maken van dit lek. Nadat het theoretisch kader in beide onderwerpen kort uiteen was gezet, kregen we de mogelijkheid dit toe te passen op een casus. Toen de casus aan het einde van de middag met succes door iedereen was opgelost werd de dag afgesloten met een borrel.

Wladimiroff

Op 5 december 2019 gingen de studenten van de master strafrecht en de master fiscaal recht naar Wladimiroff advocaten in Den Haag.

De masterclass die zij hier volgden stond in het kader van kernwaarden binnen de advocatuur. Ter voorbereiding dienden de studenten enkele artikelen en de gedragsregels van de advocatuur te bestuderen en dit toe te passen op een aan hen toebedeelde stelling. Aan de hand van deze stelling dienden de studenten een betoog voor te bereiden. Bij aankomst op het kantoor werd eerst een inhoudelijke presentatie gegeven over bijzonder strafrecht en waar de advocaten van Wladimiroff zich onder andere mee bezig houden. Ook werden de studenten toegesproken door partner Frans Sijbers.

Na de inhoudelijke presentatie waren de studenten zelf aan de beurt. Ieder van hen had een stelling voor moeten bereiden, waarbij je voor of tegen de stelling moest zijn. Dit betoog werd tijdens de masterclass opgedragen en dit werd vervolgens voorzien van feedback. Op deze manier waren de studenten op een interactieve manier bezig met de kernwaarden binnen de advocatuur. Er kwam tijdens de masterclass bijvoorbeeld aan bod waar eventuele knelpunten zitten en waar je als advocaat te allen tijde rekening mee moet houden. De studenten kijken terug op een erg leerzame en geslaagde masterclass.