Masterclasses bij het Openbaar Ministerie, Cleerdin & Hamer en Stibbe

Campus Woudestein Erasmus Universiteit

Studenten van het Double Degree Programme Toga aan de Maas volgden onlangs masterclasses bij het Openbaar Ministerie, Cleerdin & Hamer en Stibbe.

Openbaar Ministerie

De masterclass stoomde de studenten klaar voor Moot Court.

Op 21 april volgden de studenten een masterclass van het Openbaar Ministerie. Ondanks dat deze masterclass digitaal plaatsvond, was de officier erg enthousiast en kreeg ons ook zeker mee in dit enthousiasme. Na een presentatie over hoe een requisitoir wordt opgebouwd, maakten we samen een plan van aanpak voor Moot Court. De strafeis moesten we zien als het leukste gedeelte, hier kon je immers lekker creatief zijn! Zonder de hulp en handige tips hadden we nooit zo kunnen requireren tijdens Moot Court. Dank daarvoor!

Cleerdin & Hamer

Tijdens deze masterclass pleitten de studenten in teams tegen elkaar.

Tijdens de masterclass van Cleerdin & Hamer werden we klaargestoomd voor Moot Court waarin we in teams tegen elkaar moesten pleiten. Degenen die de rol van advocaat toegewezen hadden gekregen, kregen verschillende tips en tricks tijdens de masterclass over onder andere het schrijven van een pleidooi en het pleiten an sich. Het leuke aan deze masterclass was dat je samen met een advocaat de casus door kon nemen, om daarna te sparren over de mogelijk aan te voeren verweren.

Stibbe

Dit digitale kantoorbezoek omvatte een presentatie, voorbeeldcasussen en een uitgebreid vragenrondje.

Op 29 april 2020 vond de masterclass van Stibbe plaats in de vorm van een Skypesessie vanuit alle deelnemers hun eigen woning in plaats van op het kantoor aan de Zuidas. Aanwezig waren recruiter Max van Wijk en advocaat Thijs van Kemenade. Via een presentatie, een aantal voorbeeldcasussen en een uitgebreid vragenrondje, kregen we een goed beeld van het werk dat zoal gedaan wordt bij Stibbe. Tot slot was er de mogelijkheid om een virtuele tour door het kantoor te doen! Gelukkig staat de uitnodiging om langs te komen op het kantoor voor een borrel nog. We hebben er nu al zin in!