Maarten Kroeze benoemd tot vicepresident Hoge Raad

Maarten Kroeze
Hoge Raad

Maarten Kroeze is per 1 januari 2022 benoemd tot vicepresident van de Hoge Raad der Nederlanden. In 2016 trad Kroeze toe tot de civiele kamer van de Hoge Raad als raadsheer. Naast zijn functie bij de Hoge Raad blijft Kroeze actief als hoogleraar Ondernemingsrecht aan Erasmus School of Law, de faculteit waar hij al ruim zeventien jaar aan verbonden is.

Voor zijn komst naar Rotterdam in 2004 werkte Kroeze als universitair docent Handels- en Ondernemingsrecht aan de Universiteit Utrecht en als advocaat bij Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn. Hij is al ruim zeventien jaar actief als hoogleraar Ondernemingsrecht, een rol die hij ook naast het vicepresidentschap bij de Hoge Raad zal blijven vervullen. Bij Erasmus School of Law heeft hij naast het hoogleraarschap ook de rol van vice-decaan onderzoek vervuld (2007-2009) en was hij decaan van onze faculteit (2009-2013).

Kroeze kijkt uit naar zijn nieuwe functie bij de Hoge Raad: “De Hoge Raad vervult een belangrijke taak in onze rechtsstaat en het is een eer en een genoegen daaraan een bijdrage te mogen leveren.”

Decaan van Erasmus School of Law, Harriët Schelhaas, reageert op de benoeming van Kroeze: “Het bestuur van Erasmus School of Law is bijzonder trots op deze buitengewoon eervolle benoeming van haar oud-decaan. Erasmus School of Law is sterk vertegenwoordigd bij de Hoge Raad der Nederlanden en heeft hiermee een duidelijke maatschappelijke impact. De benoeming van Maarten als vicepresident onderstreept zijn uitzonderlijke inhoudelijke én bestuurlijke kwaliteiten. Wij wensen Maarten veel plezier en succes in zijn nieuwe positie.”