IMARC erkend als Erasmus Mundus Joint Master

IMARC

Erasmus School of Law is vereerd aan te kondigen dat haar IMARC (International Master's in Advanced Research in Criminology) programma is geselecteerd als een Erasmus Mundus Joint Master (EMJM) programma. Deze onderscheiding, toegekend door de Europese Commissie, is een prestigieuze erkenning van topkwaliteit en bevestigt de uitstekende reputatie van IMARC. Dit tweejarige, voltijdse internationale postdoctorale programma richt zich op onderzoeksgerichte criminologie met een bijzondere focus op grensoverschrijding, veiligheid en sociale rechtvaardigheid. De keuze voor deze thema’s benadrukt hun relevantie in het hedendaagse politieke debat binnen de EU en wereldwijd, wat de dringende behoefte aan internationale experts in dit veld benadrukt.

Sinds de lancering in 2019 heeft IMARC zich bewezen als een toonaangevend programma, dat nadrukkelijk opleidt tot onderzoeksbanen aan universiteiten en gouvernementele en non-gouvernementele internationale organisaties. In september 2024 start het zesde cohort. Een hoog percentage van de tot nu toe 120 alumni is bezig met een PhD-traject aan vele gerenommeerde universiteiten wereldwijd. Dit gezamenlijke programma wordt aangeboden in samenwerking met de initiële consortiumpartner Universiteit Gent en nieuwe samenwerkingsverbanden met de Universiteit van Málaga en Middlesex University in Londen.

René van Swaaningen, de programmadirecteur van IMARC, spreekt zijn trots uit over deze prestatie: "Ik ben erg trots op dit buitengewone resultaat. IMARC is misschien wel de enige masteropleiding in Europa die deze unieke en dynamische combinatie van academisch excellente en beleidsrelevante inhoud met internationale mobiliteit aanbiedt. Het grootste deel van deze prestatie is te danken aan het IMARC-team, dat hard heeft gewerkt aan het samenstellen van de Erasmus+ aanvraag. Ik wil in het bijzonder Elisabeth Brein en Joost Steevens bedanken voor hun onschatbare inbreng in deze succesvolle aanvraag. Ik hoop dat dit nieuws zal bijdragen aan het toch al hoge aanzien van de Erasmus School of Law en onze afdeling Law, Society and Crime."

Deze erkenning als een Erasmus Mundus Joint Master Programma betekent niet alleen een bevestiging van de kwaliteit en het innovatieve karakter van IMARC, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor internationale samenwerking en academische uitwisseling. Het onderstreept de rol van Erasmus School of Law als een vooraanstaande instelling in de criminologische wetenschap en haar toewijding aan het bevorderen van internationaal onderzoek en onderwijs.

Met deze erkenning staat IMARC klaar om een nieuwe generatie criminologen op te leiden die zijn uitgerust met de kennis en vaardigheden om de complexe uitdagingen van de moderne samenleving aan te pakken. De focus op grensoverschrijdende veiligheids- en sociale rechtvaardigheidskwesties blijft een belangrijke drijfveer voor het programma, waardoor afgestudeerden goed gepositioneerd zijn om impact te maken op zowel lokaal als internationaal niveau.