IMARC-alumna Jill Stigter wint de prestigieuze Han Entzinger Thesis Award

Jill Stigter

Jill Stigter is afgestudeerd aan de internationale master in Advanced Research in Criminology (IMARC) en ontving de Han Entzinger Award voor de beste masterthesis over migratie en diversiteit in 2023. In haar onderzoek voerde Jill een narratieve analyse uit van de geleefde ervaringen van people-on-the-move, met schade als gevolg van migratiebeheersingspraktijken in Griekenland en de Europese Unie.

De Beste Han Entzinger Migratie Master Thesis Award

Han Entzinger is een van de pioniers van migratieonderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, in Nederland en Europa in het algemeen. Aan de Erasmus Universiteit stimuleerde hij de ontwikkeling van interdisciplinair onderzoek naar migratie en diversiteit en vergrootte hij de aandacht voor deze thema's binnen het onderwijs. Op Europees niveau was Entzinger een van de pioniers van Europese netwerken voor samenwerking op het gebied van migratiestudies (IMISCOE) en de ontwikkeling van meer vergelijkend onderzoek. De Han Entzinger Master Thesis Award is er om zijn nalatenschap levend te houden en te markeren.

De jury

De jury van dit jaar bestond uit Jacco van Sterkenburg, Warda Belabas, Mieke Kox en Nanneke Winters, onder leiding van Han Entzinger.

Entzinger over het winnen van de prijs: "Jill Stigters masterthesis behandelt de geleefde ervaringen die people-on-the-move hebben met schade en onrechtvaardigheden als gevolg van migratiebeheersingspraktijken van de Europese Unie en Griekenland. De scriptie gaat krachtig in op de stemmen van de deelnemers, verzameld via veldwerk en diepgaande interviews in Griekenland. Het activisme en de betrokkenheid van de onderzoeker hebben haar in staat gesteld om de echte stemmen vast te leggen en deze kwetsbare mensen zich 'gezien' te laten voelen. Het empirische werk is zeer sterk, en de gekozen methodologie is zeer origineel: een echte prijswinnaar!"

Jill schreef haar scriptie onder begeleiding van Richard Staring, hoogleraar Empirische Criminologie aan Erasmus School of Law, Gert Vermeulen en Olga Petintseva van de Universiteit Gent.

De prijs zal worden uitgereikt aan Jill tijdens een prijsuitreiking op 29 februari.