Hertoghs Pleitwedstrijd gewonnen door studenten van Erasmus School of Law

DJ Veegens wint pleitwedstrijd

Op 27 september 2019 is de Nationale Hertoghs Pleitwedstrijd, een fiscaal strafrechtelijke wedstrijd, op naam gekomen van Rotterdamse studenten. Het team bestond uit leden van de pleitvereniging D.J. Veegens en fiscalistenvereniging Christiaanse-Taxateur. Het was de eerste keer dat de twee verenigingen de handen ineensloegen om, door de bundeling van krachten, de overwinning voor het eerst naar de Havenstad te halen.

De dag begon in hartje Breda met een virtueel intakegesprek met de eigenwijze, maar ook emotionele cliënt plaats. Hij werd verdacht van het doen van een onjuiste aangifte Inkomstenbelasting en het was aan het Rotterdamse team om hem vrij te pleiten.

Na een aantal workshops was het moment suprême daar: de toga’s mochten aan, de kelen werden nog een keer goed geschraapt en de Rechtbank, bestaande uit vier professionals uit de praktijk, opende de zitting. Het OM, vertegenwoordigd door team Tilburg, begon met een scherp requisitoir en het was aan de advocaten uit Rotterdam om gaten in dit betoog te schieten. Uiteindelijk resulteerde dit in een enerverend schouwspel, waarin metaforen als rijpe appels van de boom vielen en waar ook door de Rechtbank complexe juridische vragen niet werden geschuwd. De zitting werd vanzelfsprekend afgesloten met het laatste woord van de verdachte.

Afsluitend vonden een borrel en diner plaats in hotel Nassau, waar tevens de prijsuitreiking plaatsvond. Omdat het beraadslagen plaatsvond achter glas, konden de deelnemers zien dat er binnen de raadkamer naarstig werd gediscussieerd over de winnaars van de dag. De meest transparante raadkamer van Nederland kwam ten slotte tot een finaal besluit.

Het Rotterdamse team, bestaande uit Björn de Haan, Davey Herfst, Tim Gast en Ruben Scherpenisse, trok uiteindelijk aan het langste eind in deze fiscaal strafrechtelijke pleitwedstrijd.