Grenzeloze groei: New Orleans verrijkte Warren als PhD-onderzoeker en persoon

Warren de Waegh sitting on a bench in front of Tulane School of Law sign

De weg naar en tijdens een PhD-onderzoek is een reis vol ontdekkingen en uitdagingen, een die vaak wordt gekenmerkt door diepgaand onderzoek en academische groei. Soms leidt deze weg naar onverwachte bestemmingen, waarbij PhD-onderzoekers onvergetelijke ervaringen opdoen en nieuwe perspectieven op de wereld ontwikkelen. Zo ook voor Warren de Waegh, PhD-onderzoeker aan Erasmus School of Law. Warren verbleef van januari tot en met mei in New Orleans, waar hij aan de Tulane School of Law studeerde en zichzelf als onderzoeker en persoon ontwikkelde. Samen met hem blikken we terug op zijn avontuur in New Orleans.

De PhD van Warren begon in de eerste instantie niet per se als langgekoesterde ambitie, maar eerder als een ontdekkingstocht die hem onverwachts leidde naar een academische carrière. In zijn vroege jaren vond hij al plezier in het schrijven en smeden van nauwkeurige verbanden tussen gedachten. “Ik dacht toen echter helemaal nog niet aan een PhD of een academische carrière”, kijkt Warren terug. Na zijn afstuderen werd zijn pad plots verder bepaald toen hij de kans kreeg om aan de universiteit te blijven als wetenschappelijk docent. “In dat jaar merkte ik dat de academische omgeving wel bij me past. Ook de vrijheid die bij een PhD hoort om een bepaald onderwerp helemaal zelf tot de bodem uit te spitten, trok me enorm aan”, vervolgt Warren. Het zaadje voor een PhD-onderzoek was gepland en met de steun van zijn promotor diende Warren uiteindelijk een onderzoeksvoorstel in bij Erasmus Graduate School of Law, dat met open armen werd ontvangen.

Andere methodes, gewoontes en omgangsvormen

Warren’s onderzoek richt zich op een internationaal georiënteerd onderwerp: internationale faillissementen van rederijen. Zijn onderzoeksveld draait met name om het complexe vraagstuk van het coherente en eerlijke afwikkelen van faillissementen waarbij schepen zich op verschillende locaties bevinden en met diverse rechtsstelsels te maken hebben. “Het onderwerp van mijn proefschrift is zeer internationaal georiënteerd, waardoor het noodzakelijk is om internationale en rechtsvergelijkende elementen in mijn onderzoek te verwerken”, vertelt Warren. Hij zag het bij aanvang van zijn promotieonderzoek dan al als optie om naar het buitenland te gaan. “Daarnaast leek het mij verrijkend om als onderzoeker een nieuwe academische omgeving op te zoeken en andere methodes, gewoontes en omgangsvormen te leren kennen”, vult hij aan.

Na een eerdere buitenlandse ervaring in Hamburg, was de keuze voor Tulane School of Law in New Orleans snel gemaakt: “Ik wilde graag een tweede buitenlandervaring in een land met een common law rechtsstelsel. Tulane is een van de meest gerenommeerde universiteiten ter wereld op het gebied van maritiem recht – een rechtsgebied dat een cruciale rol speelt in mijn onderzoek. Bovendien heeft het hoofd van de Tulane Maritime Law Center, Professor Martin Davies, veel geschreven over mijn onderwerp en hadden we voor mijn verblijf al contact gehad over mijn onderzoek.”

Zo geschiedde, Warren verbleef een semester lang in het bruisende New Orleans. Zijn verblijf werd gefinancierd door de steun van Erasmus School of Law en het Erasmus Trustfonds. “Ik heb tijdens dit proces ondervonden dat er echt wel mogelijkheden zijn binnen Erasmus School of Law en daarbuiten om steun te krijgen voor een buitenlands verblijf tijdens je PhD-onderzoek”, deelt Warren.

Onvergetelijke ervaringen en belangrijke lessen

Warren’s tijd in New Orleans verrijkte zijn academische netwerk en gaf hem de kans om lessen te volgen aan de universiteit daar, waardoor hij perspectieven ontwikkelde en mogelijkheden zag die anders wellicht niet tot hem waren gekomen: “Enerzijds had ik veel minder sociale verplichtingen waardoor ik voor langere periodes aan een stuk geconcentreerd aan mijn onderzoek kon werken. Anderzijds krijg je door een nieuwe omgeving – zowel academisch als daarbuiten – natuurlijk veel nieuwe prikkels. Ik merkte dat ik daardoor veel energieker was en creatievere ideeën ontwikkelde.”

Naast onderzoeksmogelijkheden, neemt Warren ook onvergetelijke momenten met zich mee, zowel op academisch vlak als daarbuiten. “Zo was er een lezing van de vooraanstaande professor Randall Kennedy van Harvard Law School over rassendiscriminatie in de zuidelijke staten van de VS. Deze lezing heeft me heel erg aangegrepen; de bevlogenheid en kennis van zaken waarmee hij dit beladen onderwerp analyseerde was zo inspirerend dat iedereen in de zaal aan zijn lippen hing en niemand er een probleem mee had dat hij een uur over de tijd heen ging!” Ook maakte Warren het wereldberoemde feest Mardi Gras mee: “Een unieke ervaring die ik iedereen kan aanraden. Het was echt mooi om te zien hoe inclusief dit feest gevierd wordt. De hele stad staat een week op zijn kop en iedereen viert met elkaar, zo ook aan de universiteit. Zo had een hoogleraar zelfs een Mardi Gras diner bij hem thuis georganiseerd voor internationale studenten en onderzoekers om ons ook mee te betrekken in het feest, iedereen verkleed uiteraard!”

“Neem het heft in eigen handen en haal het maximale uit je PhD én verblijf in het buitenland”

Of Warren een buitenlands avontuur zou aanraden aan anderen? Zeker. “In New Orleans was ik in eerste instantie helemaal op mezelf aangewezen. Hierdoor werd ik gedwongen om assertiever te zijn en het initiatief te nemen om deel te nemen aan bepaalde academische activiteiten en contact te leggen met andere onderzoekers. Uiteindelijk was de uitkomst hiervan altijd verrijkend. Een belangrijke les die ik andere promovendi dus zou kunnen geven: neem het heft in eigen handen en haal het maximale uit je PhD én verblijf in het buitenland.”

Promovendus