Gabry Vanderveen prijs: kroon en eerbetoon voor de tweede keer uitgereikt

Op donderdag 27 juni vond het jaarlijkse symposium ter afsluiting van het bacheloronderzoek van derdejaarsstudenten Criminologie plaats. Tijdens het afstudeersymposium presenteerden de studenten hun onderzoeksbevindingen en aanbevelingen. Het groepje dat haar bevindingen visueel het sterkste wist over te brengen aan de hand van een posterpresentatie ging naar huis met de Gabry Vanderveen prijs. Met deze prijs wordt het harde werk van de studenten erkend, het belang van visuele presentatie van onderzoeksresultaten benadrukt, en wordt Gabry Vanderveen in haar werk en als persoon herdacht.

Dit jaar ging de prijs naar een groep criminologiestudenten die onderzoek heeft gedaan naar het slachtofferschap van phishing. Zij hebben slachtoffers geïnterviewd om de gevolgen van dit slachtofferschap te begrijpen, waarbij victim blaming als een belangrijk thema naar voren kwam. De titel van hun poster, 'Is dikke bult wel eigen schuld?', reflecteert dit thema. Naast de interviews hebben de studenten een vragenlijst uitgezet onder Rotterdammers om risicofactoren voor slachtofferschap van phishing in kaart te brengen.

De jury, bestaande uit hoogleraar René van Swaaningen, alumnus Wouter Staats en studievereniging Criminologie In Actie(CIA)-voorzitter Sam van der Pluym, had de taak om de beste poster te selecteren. Op de foto is de winnende onderzoeksgroep, bestaande uit Imke van Liempt, Dunja Dirkse, Diahla Meeuwesen, Anne Mulder en Jette van Geffen, samen met de jury te zien.

Gabry Vanderveen prijs

“Het visueel vormgeven van onderzoeksresultaten sluit mooi aan bij de onderzoeksinteresses van onze geliefde Gabry Vanderveen”, vertelt de sectie Criminologie over de prijs. Om de warme en kleurrijke herinnering die Gabry heeft achtergelaten bij studenten en (oud-)collega’s levend te houden, hebben de sectie Criminologie en de studievereniging Criminologie In Actie besloten jaarlijks de Gabry Vanderveen prijs uit te reiken aan het onderzoeksbureau met de meest creatieve, enthousiasmerende en prikkelende poster: “Zo zal Gabry ieder jaar worden herdacht en kan al het moois dat zij de opleiding heeft gebracht ook aan volgende generaties studenten worden overgedragen.”