ESBL-nieuwsoverzicht, terugblik oratie Arjen Schep

Foto van nieuwsoverzicht ESBL

In dit nieuwsoverzicht zullen recente activiteiten van het Erasmus Studiecentrum voor Belastingen van Lokale overheden (ESBL) aan bod komen, waarbij allereerst zal worden stilgestaan bij de inaugurele rede van prof. mr. dr. A. W. Schep.

Terugblik oratie Arjen Schep

Op 29 januari 2021 heeft prof. mr. dr. A.W. Schep zijn inaugurele rede uitgesproken, waarmee hij het ambt van bijzonder hoogleraar aan de Erasmus School of Law, vanwege de Stichting J.H. Christiaanse, met de leeropdracht Heffingen van lokale overheden heeft aanvaard.

Vanwege de coronamaatregelen kon slechts een zeer select gezelschap de plechtigheid bijwonen in de Senaatszaal van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de andere belangstellenden was er de mogelijkheid om mee te kijken via een online livestream.

De oratie kunt u hier nog terugkijken.

De tekstversie van de rede is te vinden op de ESBL-website. Een uitgebreidere uitgave verschijnt eind eind april 2021. Bestellen van het boekje kan via esbl@law.eur.nl (kosteloos).

Een verslag van de oratie is geschreven door student-assistent Robert Kastelein en gepubliceerd in Belastingblad.

Havenobjecten Rotterdam: duurzaamheid en ozb

Het ESBL heeft met en voor de gemeente Rotterdam de mogelijkheden onderzocht om in de WOZ-waardering en de onroerendezaakbelasting rekening te houden met duurzaamheidsinvesteringen die (deels verplicht) worden gedaan aan objecten in de haven van Rotterdam.

Het onderzoek kunt u hier vinden.

ESBL verwelkomt nieuw teamlid

Het ESBL heeft er sinds het begin van dit jaar een nieuw teamlid bij: Micha Noordegraaf. Noordegraaf zal, naast zijn huidige werk bij de rechtbank, voor ongeveer een half jaar aan de slag gaan als interim onderzoeker.

Welkom Micha!

Openbaarmaking WODC-rapport

Recent is een rapport openbaar gemaakt van het WODC (Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum). Dit rapport betreft een onderzoek naar de werkwijze en het verdienmodel van no cure no pay-bedrijven in WOZ-procedures en bij BPM-zaken. Als lid van de begeleidingscommissie mocht Arjen Schep dit onderzoek begeleiden.

Voor meer informatie, klik hier.

Schep in Kassa-uitzending

Tv-programma Kassa heeft naar aanleiding van eerder genoemd WODC-rapport aandacht besteed aan het vaststellen van WOZ-waarden van woningen door gemeenten. Door onnauwkeurigheden zijn gemeenten veel geld kwijt aan no cure no pay-bureaus. Arjen Schep heeft hierop (kort) zijn visie gegeven.

De uitzending inclusief bijbehorend verslag kunt u hier vinden.