Erasmus Universiteit Rotterdam ontvangt EU-financiering als onderdeel van Jean Monnet Network PROSPER

Wapperende EU-vlaggen

De Erasmus Universiteit is een van de begunstigden die financiering heeft ontvangen van de Europese Unie (EU) voor het opzetten van het Jean Monnet-netwerk genaamd PROSPER (Project to Research Opportunities to Strengthen Prosperity and Economic Resilience in the EU), gecoördineerd door het Dublin City University Brexit Institute & Dublin European Law Institute onder leiding van professor Federico Fabbrini. Er zijn 12 academische instellingen uit 12 verschillende EU-lidstaten bij betrokken. Fabian Amtenbrink, hoogleraar Recht van de Europese Unie aan Erasmus School of Law, zal de academische leiding op zich nemen.

Het doel van dit netwerk van 12 academische instellingen uit 12 verschillende EU-lidstaten is om de kennisdeling te versterken, beste praktijken te bevorderen en hedendaagse uitdagingen voor de EU aan te pakken door middel van interdisciplinair onderzoek en onderwijsinitiatieven. Het richt zich op het verkennen en vergroten van de economische veerkracht binnen de EU, door het identificeren en bevorderen van strategieën die de economische stabiliteit en groei kunnen versterken, met name in de context van uitdagingen zoals globalisering, klimaatverandering en economische ongelijkheden tussen de lidstaten.

Het multidisciplinaire team van Erasmus Universiteit Rotterdam onder leiding van Fabian Amtenbrink, bestaat verder uit de hoogleraren Ivo Arnold (Erasmus School of Economics), Markus Haverland (Erasmus School of Social and Behavioural Sciences) en Pim Jansen (Erasmus School of Law), en universitair hoofddocent Menelaos Markakis (Erasmus School of Law).

PROSPER is het enige project dat financiering van de EU heeft ontvangen in het kader van de Jean Monnet-oproep voor interne netwerken van 2024. De 12 betrokken academische instellingen zijn: Dublin City University (IE), Democracy Institute at Central European University (HU), Free University of Bolzano/Bozen (IT), University of Copenhagen (DK), Erasmus University Rotterdam (NL), Pompeu Fabra University (ES), Jagiellonian University Krakow (PL), Université Libre de Bruxelles (BE), University of Luxembourg (LU), Otto von Guericke University Magdeburg (DE), Université Paris-Est Créteil (FR) en Aristoteles University of Thessaloniki (EL). Het Jean Monnet Netwerk PROSPER wordt gecoördineerd door Professor Federico Fabbrini, Professor EU Recht & Beleid en Stichtend Directeur van het DCU Brexit Institute & Dublin European Law Institute.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met communicatieadviseur Ronald de Groot van Erasmus School of Law, rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.