Erasmus School of Law-onderzoek: Wet Hervorming herziening werkt

Kantoor van het WODC

De Wet Hervorming herziening ten voordele is doeltreffend. Dat is de conclusie van een onderzoek dat Erasmus School of Law in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek en Documentatiecentrum (WODC) deed. Gisteren (11 oktober) werd het rapport gepubliceerd.

De Wet Hervorming herziening ten voordele bracht in 2012 twee grote veranderingen in de herzieningsregeling ten voordele van een veroordeelde. Zo werd het voor veroordeelden mogelijk om een verzoek tot een nader onderzoek in te dienen bij de procureur-generaal naar het mogelijke bestaan van een novum (nieuw feit dat in het rechtsgeschil wordt aangevoerd). Daarnaast werd het ‘novumcriterium’ zelf, als grond voor herziening, wettelijk verruimd. Ook een nieuw gegeven dat niet van feitelijke aard is, kan nu een grond voor herziening opleveren.

Een multidisciplinair onderzoeksteam van de sectie strafrecht en de sectie Sociologie, Theorie en Methodologie (STeM) van Erasmus School of Law deed in opdracht van het WODC onderzoek naar de effecten van de wet over de periode oktober 2012 tot 2017. Het team, bestaande uit mr. dr. Joost Nan, mr. dr. Nina Holvast, mr. dr. Sjarai Lestrade, prof. mr. Paul Mevis en prof. dr. Peter Mascini, concludeerde dat de wet doeltreffend is. Volgens de onderzoekers slaagt de wet erin meer ruimte te bieden voor herziening van een veroordeling, of de noodzaak daartoe te doen onderzoeken, zonder dat te snel of te veel kan worden getornd aan de eerdere onherroepelijke veroordeling.

In de onderzochte periode (2012-2017) zijn 42 verzoeken tot een nader onderzoek ingediend bij de procureur-generaal. Het gaat hierbij vooral om levensdelicten. In vier gevallen is het verzoek tot nader onderzoek toegewezen (de Hilversumse showbizzmoord-zaak, de Butler moordzaak, de zaak Olaf H. en de Deventer moordzaak). In dezelfde periode zijn 194 herzieningsvragen door de Hoge Raad behandeld, waarvan in 21 gevallen als herzieningsgrond het wettelijk verruimde ‘novumcriterium’ is gebruikt. Drie van deze 21 aanvragen zijn gegrond verklaard (de Hilversumse showbizzmoord-zaak en twee zaken waarin de categorisering van wapens centraal stond). Door de commotie rond een andere zaak, die van de Arnhemse Villa-moord, is het onderwerp zeer actueel. Ten tijde van de afronding van het rapport was het onderzoek naar laatstgenoemde zaak nog niet openbaar. Deze ligt nu bij de procureur-generaal; op basis van de nieuwe wetgeving zal in de toekomst nader onderzoek worden gedaan.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken