Erasmus Graduate School of Law Podcast: ‘Law Out Loud’

Foto van Law Out Loud - Spotify

PhD-onderzoeker Josje de Vogel bespreekt haar onderzoek en de juridische uitdagingen van de circulaire economie met universitair docent Johan Vannerom in de podcast ‘Law Out Loud'.

‘Law Out Loud’ is een podcast die het doel heeft de rollen tussen senior en junior onderzoekers om te draaien. In elke aflevering van de podcast krijgt een PhD-onderzoeker - een junior academicus - de kans om zijn of haar onderzoek uit te leggen aan een senior academicus en expert in hetzelfde vakgebied. De senior academicus probeert op zijn beurt te leren van de junior, en draagt ​​daarmee gerelateerde inzichten aan vanuit zijn of haar eigen onderzoek.

De onderwerpen in de serie gaan over juridische reacties op nieuwe sociale, economische en technologische ontwikkelingen. Deze variëren van consumentenbescherming onder nieuwe bedrijfsmodellen tot de opkomst van hoogfrequente handel op de aandelenmarkt en het gebruik van online geschillenbeslechting.

Deze podcastserie is geproduceerd met de hulp van een subsidie ​​van € 5.000 van Erasmus Graduate School of Law (EGSL), toegekend aan Georgia Antonopoulou, Sophia Paulini, Josje de Vogel en Liam Wells. Zij hadden het idee ingediend om een ​​juridische podcast te produceren voor de 2019 'Call for Ideas' competitie. Zij treden tevens op als de producenten van de serie. De producenten willen EGSL bedanken voor het mogelijk maken van de podcastserie.

Zes afleveringen van Law Out Loud staan ​​gepland voor productie.

Aflevering 1: Josje en Johan "Modellen voor consumentenbescherming en privélease in de mobiliteitssector"

In deze eerste aflevering van Law Out Loud bespreken PhD-onderzoeker Josje de Vogel en universitair docent Johan Vannerom het nieuwe en duurzame fenomeen van private lease-modellen in de mobiliteitssector. Ze onderzoeken de transitie van een lineaire economie naar een circulaire economie en of dit een verstoring van de markt teweeg zal brengen die het privaatrechtelijke kader kan beïnvloeden. Zijn bijvoorbeeld private leasecontracten verkoop- of dienstencontracten? En hoe moeten ze worden gereguleerd, zodat de bescherming van de consument niet wordt omzeild?

Lees meer informatie over Law Out Loud hier.

Luister hier naar de eerste aflevering van Law Out Loud.