EMLE geheraccrediteerd via European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes

Foto van Europese vlag

De post-initiële opleiding European Master in Law and Economics (EMLE), die wordt gecoördineerd door het Rotterdam Institute of Law and Economics (RILE), is recent volgens de European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes geheraccrediteerd. De European Approach is specifiek bedoeld voor joint international programmes en het is de bedoeling dat in alle landen in Europa de accreditatieorganisaties de door één van hen genomen beslissing tot accreditatie overnemen.

Dit is een noemenswaardige gebeurtenis. EMLE is Europa-breed pas het tweede Erasmus Mundus Joint Master Degree Programme (EMJMD) dat via deze European Approach is geaccrediteerd, maar dan wel weer de eerste EMJMD met een Nederlandse coordinerende partneruniversiteit die op deze wijze die heraccreditatie verkrijgt. Daarbij komt dat het totaal aantal volgens deze nieuwe procedure geaccrediteerde programma’s in Europa als geheel nog heel gering is. Bovendien is dit voor de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) het eerste bestaande joint programme dat via deze procedure is geheraccrediteerd. Het visitatiepanel dat de NVAO heeft geadviseerd om positief te besluiten ten aanzien van de kwaliteit van de opleiding ‘’considers the EMLE programme an outstanding example of the European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes’’.

EMLE kan trots zijn op meerdere successen. In 2013 vond de vorige heraccreditatie plaats en daarbij werd het programma als excellent beoordeeld, de op dat moment nog bestaande hoogst haalbare gradatie. Daarnaast is aan EMLE in juni 2018 voor de vierde keer door de Europese Commissie de prestigieuze Erasmus+ kwaliteitserkenning als Erasmus Mundus Joint Master Degree Programme toegekend, hetgeen geldig is tot 2022. De nu toegekende accreditatie is overigens geldig tot 2025.