Dr. Gwen van Eijk van Erasmus School of Law schrijft blogserie over de coronacrisis en de gevolgen voor detentie

Dr. Gwen van Eijk, universitair docent Criminologie bij Erasmus School of Law, schrijft in haar blogserie over de gevolgen van corona voor gedetineerden. Gevangenissen zijn uitstekende plekken voor een virus om zich te verspreiden, zeker als ze overbevolkt en onhygiënisch zijn. Tijdens een crisis worden mensen in gevangenissen echter gemakkelijk vergeten (of genegeerd).

Ieder land heeft een eigen detentiesysteem en een eigen aanpak voor de coronacrisis: Iran stelde 70.000 gevangenen in voorlopige vrijheid, Nederlandse gevangenissen accepteren voorlopig geen zelfmelders meer en in veel landen krijgen gedetineerden tijdelijk geen bezoek. Dr. Gwen van Eijk maakt een overzicht van dit nieuws op het weblog op Sargasso. Zij schrijft ook over de gevolgen van de coronacrisis voor mensen in vreemdelingendetentie en hoe mensen in gevangenissen en het personeel de coronacrisis ervaren.

Sargasso bestaat sinds 2001 en is daarmee één van de oudste weblogs in Nederland. Sinds 2014 publiceert Van Eijk blogs op dit forum over diverse onderwerpen en sinds 2016 is zij vaste auteur en redacteur voor Sargasso. Recentelijk is zij een dossier gestart speciaal over de coronacrisis en de gevolgen voor gedetineerden.

Het gehele dossier is hier in te zien.