Dr. Emese von Bóné benoemd in begeleidingscommissie WODC

Rechter hamer

Dr. Emese von Bóné, onderzoeker en universitair docent rechtsgeschiedenis aan Erasmus School of Law, is benoemd in de begeleidingscommissie van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC). Zij zal in deze functie de haalbaarheid van de vrederechter in Nederland onderzoeken, zoals dat in het Regeerakkoord is afgesproken. Dit beschouwt dr. Von Bóné als de kroon op haar werk.

Daarnaast is zij, samen met emeritus hoogleraar prof. mr. Nick Huls, benoemd in de wetenschappelijke begeleidingscommissie van de pilot ‘Rotterdamse Regelrechter’, een laagdrempelige rechter van het type vrederechter. In het kader van deze samenwerking tussen Erasmus School of Law en de Rechtbank Rotterdam heeft dr. Von Bóné een interview afgenomen van de Rotterdamse kantonrechter Rik Kruisdijk en de Belgische Vrederechter Lode Vrancken. Dit interview is verschenen in het Nederlands-Vlaamse tijdschrift voor Mediation en Conflictmanagement 2018.