Door Erasmus School of Law gesteunde ‘Codebook Exchange’ gelanceerd

Participants of the Codebook Exchange

In Montreal (Canada) heeft een groep internationale softwareontwikkelaars, verenigd in het Rotterdam Exchange Format Initiative, deze week de zgn. ‘codebook exchange’ gelanceerd.

De ‘codebook exchange’ is de eerste uitwisselingsstandaard voor kwalitatieve analysesoftware, en maakt het voortaan mogelijk om codes van verschillende softwarepakketten met elkaar uit te wisselen.

Als gevolg van de internationale KWALON Conferentie 2016 aan de Erasmus University Rotterdam heeft een groep internationale softwareontwikkelaars (ATLAS.ti, Dedoose, f4Analyse, MAXQDA, NVivo, QDAMiner, Quirkos en Transana) zich verenigd in het Rotterdam Exchange Format Initiative om te gaan werken aan een uitwisselingsstandaard tussen hun respectievelijke pakketten. Ze werden hierbij gefaciliteerd en ondersteund door een groep expert users van dergelijke software, evenals twee standaardisatie experts. Steun was er onder andere van Erasmus School of Law, Erasmus Studio, het Erasmus Trustfonds, de Executive Board van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Canadese Social Sciences and Humanities Research Council. De groep ontwikkelaars is sindsdien verschillende malen bijeengekomen om de standaard te ontwerpen.

Deze week is het eerste resultaat van deze samenwerking, ‘codebook exchange’ dus officieel gelanceerd in Montreal. De codebook exchange maakt het mogelijk om tussen verschillende softwarepakketten (ATLAS.ti, f4Analyse, NVivo, QDAMiner, Quirkos en Transana) alle codes (inclusief bijbehorende informatie als definities, kleuren en groepen of hiërarchische organisatie ervan) uit te wisselen.

Meer informatie over de groep en deze nieuwe standaard vindt u hier.

De website van het Codebook Exchange.