Discussie, inspiratie en kennisuitwisseling in Athene

Common Study Session Athene 2023

Van 28 november tot 1 december organiseerde de Panteion Universiteit de Common Study Session Fall 2023 in Athene. Bij het Common Study Programme (CSP) zijn vijftien universiteiten uit twaalf landen betrokken in een internationaal, gezamenlijk, kortlopend uitwisselingsprogramma. Twee keer per jaar, in het voor- en najaar, ontmoeten studenten, academisch personeel en geassocieerde professionals van deelnemende universiteiten elkaar in een van de universitaire centra voor een conferentie in de vorm van Common Study Session. Voor deze editie stuurde Erasmus School of Law een delegatie van 37 bachelor- en masterstudenten, medewerkers en promovendi op het gebied van criminologie. Elisabeth Brein, programmamanager IMARC, blikt terug op de editie van dit jaar.

Discussie, inspiratie en uitwisseling van kennis

"Het was weer een interessante driedaagse conferentie, met als thema's kritische criminologie, nieuwe criminologieën en misdaden van de machtigen. Op de eerste dag begonnen we met een vol programma met openings- en plenaire sessies. De andere dagen waren gevuld met parallelsessies met onder andere presentaties van studenten van Erasmus School of Law", vertelt Brein. Vier studenten van onze faculteit, twee PhD's en academisch personeel presenteerden hun onderzoek in verschillende sessies. "We hebben bijvoorbeeld meer geleerd over het onderzoek van onze delegatie over drogeren niet-begeleide minderjarige asielzoekers, orgaanhandel en projustitia-rapporten (geestelijke gezondheidsbeoordelingen)", aldus Brein. De driedaagse conferentie werd afgesloten met een debat over de huidige conflicten in Oekraïne, Gaza en Israël. Het formele programma werd aangevuld met sociale momenten met drank en eten in de prachtige stad Athene. "Er was veel discussie, inspiratie, uitwisseling van kennis en plezier tijdens deze dagen. We willen Erasmus School of Law en in het bijzonder de internationale afdeling van onze faculteit bedanken voor hun bijdrage en steun om dit mogelijk te maken voor onze studenten", concludeert Brein.

Het Common Study Programma

In zijn educatieve functies biedt het CSP de mogelijkheid om vrijelijk in contact te komen met collega's en academisch personeel in een reeks gestructureerde en informele conferenties. Hoewel de vijftien universitaire partners centra van formeel hoger onderwijs zijn, is het gemeenschappelijk studieprogramma zelf een transnationale en transinstitutionele setting waarin niet-formeel postdoctoraal leren plaatsvindt in de geplande activiteit van de conferentie. Een belangrijk educatief element is de ervaring van kortdurende uitwisseling, die zowel fysiek (geografisch) als interdisciplinair en intercultureel is.