De gouden eeuw voor filantropie: de redding voor de culturele sector

Prof. Sigrid Hemels, hoogleraar belastingrecht aan Erasmus School of Law, schreef, samen met prof. Sylvester Eijffinger (Tilburg University) en prof. Theo Schuyt (Vrije Universiteit Amsterdam), een opiniestuk over de rol van filantropie in de instandhouding van de Nederlandse Economie gedurende de coronacrisis. Hiermee verschenen zij op 10 mei in de Volkskrant.

Prof. Hemels, prof. Eijffinger en prof. Schuyt noemen het de gouden eeuw van de filantropie. Er blijkt in deze crisisperiode namelijk veel geld beschikbaar te zijn buiten de overheid: geld met een maatschappelijke doelstelling.

Nederlandse filantropische trots
Gedurende de crisis is er sprake van een on-Hollands duaal beleidsmodel, waarin wordt teruggevallen op de overheid. Toch springt ook het filantropisch maatschappelijk initiatief bij. Dit is merkbaar in de uitingen van solidariteit richting zorgverleners, ouderen en kleine ondernemers, maar ook initiatieven om geld op te halen. Niet voor niets behoort Nederland tot de top van alle internationale rankings met betrekking tot vrijwilligerswerk en bereidheid tot schenkingen.

Filantropie in tijden van crisis
Om het filantropisch maatschappelijk initiatief te rijmen met de crisis waarin wij ons op dit moment bevinden, hebben prof. Hemels, prof. Eijffinger en prof. Schuyt enkele buitengewone voorstellen gedaan. Allereerst stellen zij voor om de nalatenschappen van circa acht procent van de huishoudens die in hun testament een goed doel begunstigen, vervroegd in te zetten. Zo kan het nalatenschap worden ingezet op het moment dat zij het hardste nodig is. Ook wordt voorgesteld om aandelen te nemen in een ziekenhuis, museum, buurtbibliotheek of schoolinstelling. Op die manier kan worden belegd in de zekerheid van deze sociale instellingen. Wetenschappelijk beleggen is ook een optie door te investeren in medisch onderzoek, onderwijs of maatschappelijk relevant onderzoek. Als laatste wordt voorgesteld om lokale culturele-, zorg- of onderwijsinstellingen te helpen aan de hand van overbruggingsinvesteringen.

Niet alleen de sociale- en culturele sector behoeven hulp, maar ook de non-profit organisaties zijn nu vrijwel volledig afhankelijk van de overheid. Daarom stellen prof. Hemels, prof. Eijffinger en prof. Schuyt: ‘Het is tijd om filantropie als maatschappelijke kracht te integreren in de verzorgingsstaat, door politieke en beleidsmatige erkenning van burgerinitiatieven en maatschappelijke betrokkenheid.’