ASM International ontvangt prijs voor transparantie over cybersecurity

CLECS 2022
Arie Kers

Op 31 oktober is de derde editie van de Cyber Security Annual Report Index prijs overhandigd aan Paul Verhagen, chief financial officer van ASM International. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door het Centre for the Law and Economics (CLECS) en het International Centre for Financial Law & Governance (ICFG), twee onderzoekscentra verbonden aan Erasmus School of Law. Tijdens een feestelijke uitreiking is aan de multinational de hoogste waardering voor een beursgenoteerde organisatie toegekend, ter erkenning van diens cybersecurity transparantie en de manier waarop het concern omgaat met cybersecurity uitdagingen.

De uitreiking werd verzorgd door Bernold Nieuwesteeg, directeur van het CLECS, Hélène Vletter-van Dort, hoogleraar Financieel recht en Governance aan Erasmus School of Law, Eva Eijkelenboom, universitair docent Handels- en Ondernemingsrecht & Financieel recht aan Erasmus School of Law, en Rens Hoogerwaard, onderzoeksassistent van het CLECS.

Toenemende transparantie

Transparantie over cybersecurity is essentieel voor de verbetering van cyberveiligheid. Niet alleen voor beleggers en geïnteresseerden in een beursgenoteerd bedrijf, maar ook voor andere bedrijven die lessen zouden kunnen trekken uit cyberbeleid of incidenten. De afgelopen jaren is transparantie over cybersecurity toegenomen onder beursgenoteerde bedrijven. In 2020 deelde slechts vier beursbedrijven in hun jaarverslag zes of meer maatregelen over cybersecurity, in 2021 waren dit er al 36 en in 2022 hebben 97% van de bedrijven minimaal één maatregel genoemd. Toch valt er ook nog veel winst te behalen, vertelt Nieuwesteeg: “De grootste winst valt te behalen op het intelligent vertalen van de governance, cyber risk en kennisdeling in het jaarverslag”

Transparantie over cyberveiligheid kan volgens de onderzoekers van het CLECS en het ICFG vanuit zes invalshoeken worden benaderd. Zo kan interne transparantie aantonen dat cybersecurity chefsache is, is het belangrijk om cybersecurity bij leveranciers, klanten, aandeelhouders en regelgevende actoren in kaart te brengen, extern kennis te delen binnen de keten en op te nemen in de verslaggeving, wettelijke verplichtingen aangaande transparantie te optimaliseren en na te komen, dreigingen in kaart te brengen en definities omtrent transparantie en maatregelen te harmoniseren.

ASM International ontving de prijs dankzij het goede abstractieniveau van de maatregelen (dat wil zeggen dat de maatregelen niet te specifiek, maar ook niet te algemeen waren), het grote aantal maatregelen dat het bedrijf neemt en de kritische beoordeling door de Raad van Commissarissen en de Raad van Bestuur. Ruimte voor verbetering zat volgens de onderzoekers in de mate van externe kennisdeling met ASM International’s leveranciers, klanten, aandeelhouders en regelgevers.

Paul Verhagen reageert verheugd op het winnen van de prijs: “Cybersecurity is cruciaal voor ons bedrijf en voor onze partners. Het heeft de volledige en blijvende aandacht van ASM’s management board. We nemen een proactieve werkhouding aan om onze intellectueel eigendom en onze dagelijkse werkzaamheden te beschermen tegen cyberaanvallen, die steeds frequenter en geavanceerder worden. Transparant zijn over de doordringende en alsmaar evoluerende manieren waarop wij omgaan met cyberrisico’s is belangrijk in het onderhoud van onze vertrouwde relaties met onze partners – waaronder universiteiten, R&D instituten en leveranciers – met wie we onze innovatieve technologieën delen. Het winnen van de CSAR Index trophy is een gewaardeerde erkenning van onze proactieve houding en we zijn gedreven om dit verder uit te bouwen met onze partners.”

Universitair Docent
Onderzoeker