Promotie P.L. (Philippe) Hezer

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op vrijdag 27 september 2024 verdedigt P.L. Hezer het proefschrift met de titel: ‘Informatierechten van aandeelhouders‘.

Korte samenvatting:

Dit werk bevat een juridisch onderzoek naar de grondslagen voor informatierechten van aandeelhouders in het huidige Nederlandse recht. Informatierechten van aandeelhouders (en andere kapitaalverschaffers) spelen een centrale rol in de corporate governance en komen aan bod in vrijwel ieder ondernemingsrechtelijk geschil. Dit is het eerste boek waarin een omvattende en diepgravende studie wordt gedaan naar dit leerstuk.

Dat aandeelhouders toegang dienen te krijgen tot informatie van de vennootschap is onomstreden. Maar hoe komt een efficiënte allocatie van die informatie tot stand? Indien aandeelhouders te weinig toegang tot informatie krijgen, dreigen zij monddood te worden gemaakt. Het functioneren van de algemene vergadering en de checks and balances binnen de vennootschap komen dan in gevaar. Een te ruim informatierecht schiet echter ook zijn doel voorbij. Enerzijds dreigt hiermee het intrinsieke belang van de vennootschap bij geheimhouding van haar informatie onevenredig te worden geschaad. Anderzijds kan een informatieovervloed averechts werken, doordat relevante informatie over het hoofd wordt gezien en de rationele keuze vertroebeld raakt.

In dit proefschrift is gezocht naar een balans tussen enerzijds het belang van aandeelhouders bij toegang tot informatie en anderzijds het belang van de vennootschap bij de geheimhouding daarvan. Om die balans te vinden, zijn zes gezichtspunten geïdentificeerd die relevant zijn bij het maken van deze belangenafweging. Op die manier is getracht te komen tot een efficiënte en onderbouwde regulering van informatierechten van aandeelhouders.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.