Autonome schepen, algemeen bekend als Maritime Autonomous Surface Ships (MASS), staan in het brandpunt van de belangstelling van zowel onderzoekers als ontwikkelaars. Verschillende (kleinschalige) autonome vaartuigen, zoals surveillanceschepen en veerboten, zijn nu reeds operationeel, maar op veel juridische vragen is nog geen (voldoende) antwoord.
- Datum
- donderdag 19 jun 2025, 13:00 - vrijdag 20 jun 2025, 16:05
- Type
- Seminar
- Gesproken taal
- Engels
- Kamer
- Forum theater
- Gebouw
- Van der Goot Building
- Locatie
- Campus Woudestein
De MASS Rotterdam Conference gaat dieper in op deze juridische vraagstukken. Wat is de impact van de recente Europese AI Act op de ontwikkeling van autonome schepen? Wat is de draagwijdte van de MASS Code waaraan IMO momenteel werkt? Wat zal de impact zijn van autonome schepen op de bevrachtings- en vervoersovereenkomsten die thans gebruikelijk zijn? Hoe moet het met het beloodsen van autonome schepen en met het onderzoek van ongevallen waarbij aan autonoom schip betrokken is?
Om deze en andere vragen juridisch te beantwoorden is inzicht in de technische realiteiten vereist. De MASS Rotterdam Conference gaat daarom ook in op de technologie die wordt gebruikt in autonome schepen. Kunstmatige intelligentie (AI) speelt uiteraard een rol, maar welk type AI en wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van deze AI? Hoe zit het met geautomatiseerde aanvaringspreventie en de naleving van de COLREGS?

Ten slotte brengt de MASS Rotterdam Conference ook het perspectief van andere belanghebbenden voor het voetlicht. Hoe benaderden scheepswerven die autonome schepen ontwerpen en bouwen mogelijke risico’s en aansprakelijkheden? Wat is er nodig om regelgevers te overtuigen dat de technologie goed genoeg is om in de dagelijkse praktijk gebruikt te worden?
Een panel van deskundige sprekers buigt zich over deze vragen tijdens een tweedaagse conferentie in wereldhavenstad Rotterdam.
Graag nodigen wij u uit voor presentaties van onder andere Prof. Dr. Mihael Miso Mudric, Dr. Frank Stevens en Capt. Jeroen Weyn. In deze presentaties zullen tal van onderwerpen zoals de EU AI Act en de implicaties voor de scheepvaart en digitale navigatie aan bod komen.
Dit congres is door de Orde van Vlaamse Balies (OVB) erkend voor 8 opleidingspunten.
𓅚 Details in vogelvlucht :
- Datum: 19 en 20 juni 2025
- Tijd:
- 19 juni 2025 van 13:00 – 17:00 met om 19:00 een Conferentie diner
- 20 juni 2025 van 09:00 – 16:05
- Prijs: voor deze 2-daagse conferentie bedraagt €345.
Inschrijven kan via het onderstaande formulier
Het volledige programma is hier beschikbaar:
Een greep uit de sprekers:

De EU AI Act en de scheepvaart
Associate Professor Mihael Mišo Mudrić (PhD)
Associate Professor Mišo Mudrić (PhD) is an Associate Professor at the Department for Maritime and Transport Law, Faculty of Law, University of Zagreb. He is an arbitrator at the Permanent Arbitration Court at the Croatian Chamber of Commerce, in domestic and foreign arbitration. He has obtained a PhD degree at the Faculty of Law, University of Hamburg, being a Scholar of the Max Planck Institute for Comparative and International Private Law in Hamburg (Germany).
Professor Mudrić is a founder of the Croatian Association of Insurance Law where he served for two terms as the Secretary General and a member of the Governing Board. He is the Vice President of Croatian Maritime Law Association. He is a member of the International Working Groups on the “Reformulation of the Lex Maritima” and “Maritime Law for Unmanned Ships“, and a member of the Standing Committee „CMI’s Standing Committee for Young Lawyers (Young CMI)“, Comité Maritime International (CMI). He is a member of the Scientific Council for State Administration, Judiciary and Rule of Law, Croatian Academy of Sciences and Arts; an expert associate of the Croatian Academy of Legal Sciences, and a member of the Governing Board of the Institute for Security Policies. Professor Mudrić served as a member of the Executive Committee of the MARSAFENET project, Cost action IS1105, and is a director of the Summer School on Maritime Law at the Inter-University Centre in Dubrovnik (Croatia).
Professor Mudrić is the Head of project “Legal Framework for Autonomous Vehicles”, financed by the University of Zagreb, and has previously participated in over 10 international scientific research projects financed by the Croatian Science Foundation, Ministry of Science and Education, EU Cost Action Programme, and others. In addition, he was an editor of the legal and ethical framework for the use of advanced algorithms and personal data protection within the Horizon 2020 project “Intelligent Management of Processes, Ethics and Technology for Urban Safety”, (2020-2023).
He has organized and co-organized over 15 international scientific and expert conferences, published over 130 publications (including two author monographies, and multiple chapters in monographies), held lectures at over 140 international and domestic scientific and expert conferences, prepared peer-reviews for a number of domestic and foreign publishers (monographies and journals), acted as a guest editor for domestic publications, and held a number of expert workshops in the transport, insurance and energy fields.

Aansprakelijkheid van autonome schepen
Dr. Frank Stevens is an Associate Professor at the Erasmus School of Law and the Program Director of the Master in Commercial Law, including the specialization in Maritime and Transport Law. He has extensive practical experience in transport and maritime law and served as President of the Belgian Maritime Law Association from 2015 to 2019. Additionally, he is the Editor-in-Chief of the Journal for International Trade and Transport Law and the author of various publications, including textbooks on sea transport and liability limitation.

Onderzoek naar scheepvaartongevallen
Capt. Jeroen Weyn is the Chairman of the Nautical Commission (Naucom) at the Antwerp Enterprise Court and has been a court expert in maritime law, transport, and industry since 2016. After a career at sea, rising from deckhand to master mariner in deep-sea shipping, he specialized in nautical sciences and maritime expertise. Since 2024, he has also been a certified mediator in civil and commercial matters.

MASS and maritime decarbonisation
Jolien is a maritime lawyer and partner with van Traa Advocaten N.V. and guest lecturer at the Erasmus School of Law in Rotterdam. She is actively involved in the maritime decarbonisation debate, inter alia as member of the CMI IWG on Maritime Decarbonisation.

Collision avoidance and COLREGS compliance algorithms
Prof.dr. Rudy Negenborn is head of the Section Transport Engineering & Logistics and leads the Researchlab Autonomous Shipping (RAS) at Delft University of Technology.
Negenborn's research interests include automatic control/AI and coordination of transport technology, with a focus on smart shipping and smart logistics applications. With his team, he proposes multi-agent and model predictive control approaches that benefit from real-time information and communication potential. He has over 20 years of teaching and research experience in these directions and is involved in (interdisciplinary) NWO, EU and industry funded research, such as NOVIMOVE, AutoBarge, Path2Zero, and AVATAR.
Locaties
De conferentie vindt plaats in het Forum Theater, gelegen in het Van der Goot-gebouw op de Woudestein Campus van Erasmus Univseiteit Rotterdam.

Op de eerste dag wordt afgesloten met een diner bij de Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging “De Maas”, een historische locatie aan de Maas in Rotterdam.

Hotel suggesties
Novotel Rotterdam Brainpark
- Adres: K.P. van der Mandelelaan 150, 3062 MB Rotterdam
- Op loopafstand van de universiteit en voorzien van ruime kamers en zakelijke faciliteiten
- Prijs: +/- €160 (participanten kunnen bij een boeking ‘Erasmus School of Law’ noemen voor een 12% korting)

Thon Hotels
- Centraal gelegen en op loopafstand van de dinerlocatie Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging “De Maas”
- Adres: Willemsplein 1, 3016 DN Rotterdam
- Prijs: +/- €160

Mainport Hotel Rotterdam
- Een luxe 5-sterrenhotel, gelegen op een centrale locatie ten opzichte van zowel Rotterdam Centraal als de Erasmus Universiteit Rotterdam
- Adres: Leuvehaven 77, 3011 EA Rotterdam
- Prijs: +/- €275

Belangrijke informatie over hotelovernachting
Deelnemers van de MASS Rotterdam Conference 2025 kunnen zelf een hotelovernachting boeken. Wij raden aan om dit tijdig te doen, aangezien accommodaties in Rotterdam in deze tijd van het jaar snel volgeboekt kunnen zijn. Veel hotels bieden flexibele annuleringsvoorwaarden.
Gasten zijn zelf verantwoordelijk voor het reserveren en betalen van een hotelkamer. Controleer goed de algemene en annuleringsvoorwaarden voordat u een boeking maakt.
De organisatie van de MASS Rotterdam Conference 2025 draagt geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten en/of prijswijzigingen. Uiteraard staat het deelnemers vrij om een andere accommodatie te kiezen dan de aanbevolen hotels.
Mede mogelijk gemaakt door:



