Algemeen
Aan het eind van het academisch jaar wordt bekeken of je – na gebruikmaking van eventuele herkansingen en/of compensaties – de benodigde studiepunten van het eerste jaar hebt behaald. Indien je voldoet aan de BSA-norm dan ontvang je een positief studieadvies, en als je niet voldoet aan de BSA-norm dan ontvang je een negatief studieadvies. De consequentie van een negatief bindend studieadvies is dat je niet door mag met je Bachelor Gezondheidswetenschappen BMG. In maart ontvang je een eerste assessment van je resultaten in de vorm van een informatiebrief over het Bindend Studieadvies.
Wanneer aannemelijk kan worden gemaakt dat het niet behalen van de BSA-norm veroorzaakt wordt door Persoonlijke omstandigheden, dan kan de programmadirecteur besluiten het uitbrengen van het Bindend Studieadvies, te verdagen naar het volgend jaar. Studenten die hiervoor in aanmerking willen komen, dienen hun omstandigheden - uiterlijk 4 weken na het ontstaan ervan - te melden bij de studieadviseur.
De OER bevat alle afspraken waaraan jijzelf, maar ook de universiteit zich aan moet houden. Het is belangrijk dat je de inhoud van de OER kent en aan de bel trekt als de hierin beschreven reglementen naar jouw mening worden overtreden.
Soms kom je in omstandigheden die grote impact hebben op je studievoortgang en studiesucces. Als zulke omstandigheden zich voordoen, dan is het belangrijk dat je contact legt met de studieadviseur om deze omstandigheden te bespreken. De studieadviseur geeft advies op maat en kan begeleiding bieden. Maar ook beschikt de studieadviseur over mogelijkheden die jouw studievertraging kan voorkomen of beperken.
Kijk op deze pagina voor meer informatie omtrent persoonlijke omstandigheden.
Dat is zeker mogelijk. Studenten die een tijdelijke of structurele functiebeperking of leerstoornis hebben kunnen gebruik maken van speciale voorzieningen. Het doel van deze voorzieningen is dat iedere student een gelijke kans heeft op studiesucces. Meer informatie over wat jou zou kunnen helpen en/of het aanvragen van voorzieningen, vind je op deze pagina.
- de persoonlijke omstandigheden dienen onmiddellijk na het ontstaan – en uiterlijk binnen vier weken - bij de studieadviseur gemeld te worden
- er is bewijs aanwezig die de omstandigheden ondersteunen (bijvoorbeeld een verklaring van een huisarts, specialist of behandelaar of ander relevant bewijsmateriaal)
- de persoonlijke omstandigheden belemmeren de student in de studievoortgang en dit is tevens zichtbaar in de studieprestaties (causaal verband).
- Indien noodzakelijk verwijzen we je naar de studentendecanen van de Erasmus Universiteit Rotterdam voor vragen over bijvoorbeeld studiefinanciering of een studiekeuze of naar de universiteitspsychologen voor persoonlijke of groepssessies.
Vaak is het voor dyslexie niet nodig om een afspraak in te plannen bij studieadvies omdat deze studenten meestal al weten welke voorzieningen goed voor hun werken. Als je studeert met dyslexie zijn er bepaalde voorzieningen beschikbaar, zoals bijvoorbeeld extra tentamen tijd, een vergroot tentamen, of een tentamen op pc/laptop. Lees hier hoe hier jij een voorziening aanvraagt. Uiteraard behoor je ook een dyslexie verklaring mee te sturen met je aanvraag.
Indien je geheel nieuw bent bij de EUR (of niet, dan ook), willen wij je graag erop wijzen dat de universiteit ook workshops aanbiedt omtrent effectieve studievaardigheden. Gedurende het jaar worden workshops en trainingen aan de agenda toegevoegd.
Indien je geheel nieuw bent bij de EUR (of niet, dan ook), willen wij je graag erop wijzen dat de universiteit ook workshops aanbiedt omtrent effectieve studievaardigheden. Gedurende het jaar worden workshops en trainingen aan de agenda toegevoegd.
Een academische studie vraagt een andere aanpak van een student dan bijvoorbeeld VWO- of een HBO-opleiding. Dat je merkt dat oude studiemethoden niet meer werken en moeite hebt met omschakelen is daarom niet zo gek. Kritisch kijken naar jezelf, je aanpak en uitvinden wat wel en niet voor je werkt, is van cruciaal belang. Enkele tips: maak gebruik van de inzage-momenten en overleg met je docent, zodat je precies weet waar je je kunt verbeteren. Vraag medestudenten om tips en feedback. Houd de webpagina ‘Workshops en trainingen’ in de gaten, het onderwerp studievaardigheden komt regelmatig terug. Blijf niet te lang tobben als je merkt dat het niet beter wordt en maak een afspraak met de studieadviseur om je situatie te bespreken.
ESHPM Master i.c.m. Geneeskunde Master
Elk jaar combineren studenten de master Geneeskunde met een master van ESHPM. Het is dus goed om te weten dat je hierin niet de enige bent. Probeer daarom bij colleges en werkgroepen elkaar te vinden. Samen weet je meer dan alleen, dus leer van elkaars handvatten en strategieën.
Vaak kloppen deze studenten aan bij de Studieadviseurs om hun studiepad en het combineren van deze opleidingen te bespreken. Om jou alvast op weg te helpen hebben wij beneden de meeste gestelde vragen verzameld.
Let op: de onderstaande informatie heeft betrekking op de masterprogramma’s: Health Care Management; Zorgmanagement; Health, Economics, Policy & Law (en de specialisatie Health Economics); niet de master European Master in Health Economics & Management.
Studenten Geneeskunde starten een van onze masteropleidingen meestal tijdens hun wachttijd, wanneer er genoeg ruimte is om voltijd te studeren. Hoe goed een ESHPM-opleiding is te combineren wanneer jouw coschappen zijn gestart, is lastig te beantwoorden omdat de situatie van elke student hierin kan verschillen, net als de coschappen zelf. Sommige studenten kunnen met strategisch plannen en een zelfaangepaste onderwijslast een combinatie vinden, maar soms is een combinatie onhandig.
Een belangrijk advies is om te waken voor jouw belastbaarheid. Als het niet lukt om alles te combineren is dat een signaal om niet alles tegelijk te (willen) doen. Onderwijs voelt altijd urgent, maar het is het niet waard om jezelf dusdanig over te belasten. Maak de combinatie bespreekbaar bij jouw coschappen. Misschien is er meer flexibiliteit dan je op voorhand denkt. Als het gaat om de inrichting van jouw studiepad bij ESHPM is het goed om de volgende vragen en antwoorden zorgvuldig door te nemen.
Toegang tot een online onderwijs alternatief is alleen bedoeld voor studenten met structurele en langdurige persoonlijke omstandigheden van een dusdanig zwaarwegende aard dat een student niet of amper naar de campus kan komen (een uitzondering hierop zijn studenten welke voor ESHPM-gerelateerde doeleinden in het buitenland zijn). Coschappen, maar ook andere studies of nevenactiviteiten, vallen hier niet onder.
Steeds meer vakken hebben kennisclips en aanvullend beeldmateriaal ter beschikking op Canvas, waardoor een sporadische afwezigheid niet onoverkoombaar hoeft te zijn. Probeer ook goed contact met je medestudenten te onderhouden en met elkaar te bespreken wat je hebt gemist. Met name in de masterfase is juist het onderlinge overleg over de stof (en het oefenen in samen analytisch denken) van groot belang om te demonstreren dat jij bepaalde kennis beheerst.
Binnen de masterprogramma’s zijn er doorgaans geen of weinig harde ingangseisen tussen vakken. Al is het voor bepaalde vakken (met name de scriptie) behulpzaam als jij de kennis uit voorgaande vakken goed beheerst. Soms kan het zijn dat bepaalde scriptieonderwerpen verlangen dat je een bijpassende elective in dezelfde periode volgt.
Verplichte aanwezigheid is beperkt in de masterfase. In de opleiding HCM/ZOMA is er bijvoorbeeld een wekelijks beoordeelde aanwezigheidsverplichting bij 1 vast curriculum vak, maar ook een mogelijkheid dit te repareren, mocht je onverhoopt een keer afwezig zijn. In de opleiding HE/HEPL zijn er bepaalde keuzevakken met beoordeelde aanwezigheid. Dit is terug te vinden in de course catalogue OSIRIS Student Mobile (osiris-student.nl).
Vakken kunnen een aantal verplichte bijeenkomsten hebben, ondanks dat reguliere aanwezigheid niet verplicht is. Oriënteer je bij aanvang goed op wat er van jou wordt verwacht en of er (onder bepaalde voorwaarden) reparatiemogelijkheden zijn voor afwezigheid (via bv. Canvas of contact met de vakcoördinator).
Het is toegestaan om langer over jouw master HCM/ZOMA of HEPL/HE te doen, en het komt ook regelmatig voor dat studenten ervoor kiezen om hun studie uit te smeren. Je hebt hier geen toestemming voor nodig. Om deze reden kan het soms verstandig zijn om (in voltijd) 1 vak per blok te volgen in plaats van 2 (of misschien even geen vakken), wanneer je erg druk bent met andere activiteiten, bijvoorbeeld je coschappen. Het is verstandig om te accepteren dat een combinatie van opleidingen tot een langer studiepad kan leiden. Het gaat echter om wat jij neerzet, niet wanneer. Uiteraard betekent studie uitloop ook dat jij je herinschrijft voor de opleiding en collegegeld betaalt zolang je bent ingeschreven.
Indien je een verblijfsvergunning hebt die is verbonden aan jouw studievoortgang, kan het uitsmeren van een opleiding gevolgen hebben voor het behoud van jouw verblijfsvergunning. Bespreek dit bij de International Office, als dit op jou van toepassing is.
Voor de geldigheid van resultaten kun je de OER van jouw opleiding raadplegen, zie hier. In beginsel blijven (deel)resultaten onbeperkt geldig, maar hier zijn een aantal uitzonderingen op. Dat kunnen bepaalde vakken zijn (zoals bij de opleiding HEPL, waar een aantal deelresultaten van niet behaalde vakken aan het einde van het studiejaar vervallen), of vakken waarvan de toetsing en inhoud dusdanig is veranderd sinds jij hier in voorgaande jaren aan deelnam.
Allereerst is het verstandig om je tijdig in te schrijven voor het scriptietraject (de vak inschrijving in Osiris/Canvas), zodat je goed op de hoogte bent van de informatie die in aanloop wordt verspreid.
Het tijdspad van het scriptietraject en de tijd in het studiejaar wanneer dit plaatsvindt staat in zowel de HEPL/HE en ZOMA/HCM masterprogramma’s vast—raadpleeg hiervoor de jaarplanningen. Het is niet mogelijk om hiervan af te wijken. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid van begeleiders en leescommissies. Uiteraard kun jij in de herfst, in aanloop van de onderwerpenselectie, al nadenken over wat interessante scriptieonderwerpen zouden kunnen zijn. Maar het traject is voor alle studenten gelijktijdig (let op: deeltijd ZOMA studenten starten het scriptietraject eerder dan voltijd HCM studenten).
Uitstel van deadlines binnen het scriptietraject kan je verzoeken bij de Examencommissie wanneer er sprake is van zwaarwegende, persoonlijke omstandigheden, of wanneer er inhoudelijke problemen zijn met bijvoorbeeld dataverzameling (maar jij wel tijdig bent gestart en dit probleem geheel buiten jouw regie om is). Uitstel op basis van een tweede studie of werkzaamheden (incl. coschappen) is niet mogelijk.
Het is goed om te weten dat de scriptie nooit is vrij te stellen binnen ESHPM-opleidingen. Ook is het niet mogelijk om een scriptieproduct van een andere opleiding aan te dragen als jouw ESHPM-scriptie. Veel studenten Geneeskunde schrijven tijdens hun wetenschappelijke stage ook een stuk. Of je daarvoor bij je opleiding Geneeskunde een ESHPMscriptie kan aanleveren, zal je bij je opleiding Geneeskunde moeten verkennen.
Onze masteropleidingen hebben doorgaans een vaste (maar zeer brede) onderwerpenlijst waaruit jij in de herfst/winter een voorkeursselectie maakt. Misschien is er een mogelijkheid om bij je coschappen bepaalde data te verzamelen of thematische overlap te vinden in wat je onderzoekt. Als je graag een eigen onderwerp wilt aandragen bij ESHPM, om zo de combinatie met de coschappen te vergemakkelijken, is het verstandig hier in de herfst al goed over na te denken: wat zou je willen onderzoeken, is dit ook echt mogelijk bij je coschappen, heb je al een begeleider benaderd, e.d. Maak vervolgens (ruim) in aanloop van de onderwerpenselectie een afspraak met de scriptiecoördinator van je ESHPM-opleiding om de haalbaarheid hiervan te bespreken. Deze kan aangeven of het wel/niet mogelijk is dat onderwerp te gebruiken in plaats van iets van de onderwerpenlijst; dit is namelijk geen garantie.
Het inbrengen van vakken uit andere opleidingen wordt besloten door de Examencommissie in samenzang met de programmadirecteur van jouw opleiding. Houdt er rekening mee dat dit spaarzaam wordt toegekend. De keuzeruimte in masterprogramma’s is doorgaans selectiever dan de (vrije) keuzeruimte in bacheloropleidingen. Hiervoor wordt kritisch gekeken naar het onderdeel wat je zou willen inbrengen, wat thematisch behoort te raken met jouw ESHPM-studie en van minimale hetzelfde niveau behoort te zijn (Master), maar geen directe overlap mag hebben met het curriculum.
Voor vragen over collegegeld, instellingstarief, en overlappende inschrijven verwijzen wij je naar het Erasmus Student Service Center/ESSC; zij zijn op dit gebied de autoriteit. Start hier voor meer informatie over parallel studeren en financiën.