Van Sterkenburg voorzitter begeleidingscommisie WODC-onderzoek naar voetbal

Soccer player

Prof. dr. Jacco van Sterkenburg is gevraagd als voorzitter van de begeleidingscommissie voor een eenjarig onderzoek naar wangedrag in voetbal in Nederland en België. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam (projectleider Prof. dr. Marjan Olfers). De studie is in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatie Centrum, WODC. Het WODC is het kennisinstituut voor het ministerie van Justitie en Veiligheid. Jacco is bijzonder hoogleraar bij de afdeling Media & Communicatie van de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).

De studie zal inzicht bieden in verschillende aspecten van het in Nederland en België bestaande instrumentarium ter bestrijding van voetbal gerelateerd wangedrag, en in de overdraagbaarheid van effectieve instrumenten naar het andere land. De begeleidingscommissie bestaat uit vijf personen die zijn gevraagd wegens hun expertise op het thema. Ze hebben onder andere als taak adviezen te geven aan de onderzoekers en het onderzoek te monitoren. Ze komen driemaal per jaar bijeen. Het onderzoek wordt afgerond in 2023.

In ander nieuws...

Van Sterkenburg was op vrijdag 27 mei op televisie te zien om over het onderwerp raciale stereotypering in sportmedia te praten. Hij zat in een panel met voetbaljournalisten Diana Matroos en Evert ten Napel, geleid door Rutger Castricum, in het programma ‘Inclusief Rutger’ (Powned, NPO2). De uitzending ging over inclusie in de sport. Bekijk de hele uitzending via NPO Start.

Daarnaast was Van Sterkenburg op 25 mei door het Algemeen Dagblad gevraagd om samen met vrouwelijke sportjournalisten Barbara Barend en Carrie ten Napel het toenemende aantal vrouwelijke voetbaljournalisten te duiden. Lees het volledige artikel via het AD.

Onderzoeker