De insta-face is razend populair. Steeds meer mensen aspireren de gelifte ogen, hoge jukbeenderen, volle lippen, kleine neus en jonge huid die dit gezicht kenmerken. De trend stond centraal in een aflevering van het BNN-programma Happy Trending, waarin de presentators in gesprek gingen met dr. Anne-Mette Hermans. Anne-Mette is communicatiewetenschapper bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) en doet onderzoek naar de populariteit van cosmetische ingrepen.
Anne-Mette benadrukt dat cosmetische ingrepen steeds normaler worden. Zo gebruiken beautymerken bijvoorbeeld ook de term ‘fillers’ voor producten als gezichtscrèmes. Hierdoor ontstaat er een soort continuüm en dit “maakt het stapje naar fillers gebruiken kleiner”, vertelt Anne-Mette aan BNN, “het is gewoon onderdeel van het beauty regime: ‘ik haal wat foundation, ik ga naar de kapper, ik laat m’n nagels doen, en ik haal even botox tussendoor’”.
Bekijk de aflevering van Happy Trending terug via BNN (vanaf 26:00).
Deze normalisering blijkt ook uit recent onderzoek dat Anne-Mette uitvoerde in samenwerking met Sophie Boerman, Jolanda Veldhuis en Tom Decates. Hieruit bleek dat jongeren zelf amper geïnteresseerd zijn in cosmetische ingrepen. Wel schatten zij in dat bijvoorbeeld ongeveer 30% van de Nederlanders voor fillers of Botox kiest, terwijl dit eigenlijk maar zo rond de 3% is. Anne-Mette sprak met Linda.nl en NU.nl over dit onderzoek: “Het lijkt erop dat het toch echt nog steeds om een vrij kleine groep gaat. Wel moeten we de normalisatie van cosmetische ingrepen verder onderzoeken: het is vrij schokkend dat jongvolwassenen denken dat zoveel Nederlanders kiezen voor een cosmetische ingreep”.
- Onderzoeker
- Meer informatie
Bekijk de aflevering van Happy Trending terug via BNN (vanaf 26:00).
Lees het artikel op Linda.nl
Lees het artikel op NU.nl- Gerelateerde content