Anne-Mette Hermans in de media over cosmetische ingrepen

Persoon die een cosmetische ingreep begaat

“Het is niet alleen maar het perfecte plaatje, maar het is juist ook het belichten van die kritische kant: ik juich dat wel toe”, vertelt dr. Anne-Mette Hermans, docent en onderzoeker bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC), op dinsdag 30 november in het NOS achtuurjournaal. In deze nieuwsaflevering en het bijbehorende artikel wordt Hermans geïnterviewd over de belangrijke rol die influencers spelen in het al dan niet aanraden van medische ingrepen.

Model en influencer Donny Roelvink heeft spijt dat hij zijn gezonde tanden liet wegslijpen in ruil voor witte, zogeheten, facings. Op Instagram behoedde hij zijn volgers voor het maken van een soortgelijke fout en spoorde hij hen aan meer onderzoek te doen vóór de ingreep. Influencers geven steeds vaker toe dat ze onjuiste medische adviezen geven, vertelt dr. Anne-Mette Hermans aan NOS. Hermans is te spreken over deze ontwikkeling: "het is en blijft natuurlijk een medische ingreep - en daar kleven risico's aan. Die moet je belichten."

De industrie rondom cosmetische ingrepen gebruikt niet zelden influencers voor marketingdoeleinden. Een slimme zet, zegt Hermans, want “influencers zijn rolmodellen en mensen willen op hun rolmodellen lijken. Omdat er steeds meer ingrepen op sociale media worden gedeeld, wordt het normaler en wordt de drempel om zelf een cosmetische ingreep te laten doen lager." Het is daarom van nog groter belang dat ook de kritische kant wordt belicht.

Maar hoe zorg je ervoor dat zo’n kritische nuance consequent wordt aangebracht? "In iedere reclame-uiting, dus ook influencermarketing, moet de slogan 'kijk uit, jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken, een geslaagde ingreep begint bij een geschikte arts' vermeld worden", concludeert Hermans.

Andere mediaverschijningen

Hermans sprak ook in andere media over de de normalisering van cosmetische ingrepen.

• In een artikel voor Humo vertelt Hermans dat jongeren tussen de 18 en 25 jaar geloven dat zo’n derde van de mensen een cosmetische ingreep begaan is – een schokkende observering volgens de onderzoeker. Influencers en de selfiefilters van Instagram verkleinen de stap naar botox en fillers die vaak voor een prikkie te krijgen zijn, maar de risico’s worden verwaarloosd.
  • In een podcastaflevering van Wiemooiwilzijn spreekt Hermans over de regulatie van marketing van cosmetische ingrepen.
  • In een artikel van het NRC Handelsblad werd Hermans geïnterviewd over het geglobaliseerde ‘Instagramgezicht’ en hoe Instagram ervoor zorgt dat vrouwen er over de hele wereld hetzelfde uitzien.
  • In de podcastaflevering Wil jij eerder botox omdat je op Instagram zit? Van Universiteit van Nederland bespreekt Hermans de rol van influencers met Youtuber Beautygloss.
  • Ten slotte, op 27 december 2021 zal Hermans te zien zijn in een aflevering van Dit is mijn Keus.
Onderzoeker
Dr. Anne-Mette Hermans