"Identificeren met een voetbalclub is niet iets dat je overkomt"

Prof.dr. Gijsbert Oonk hoofdgast in theater Walhalla
Stadion Feijenoord gezien vanuit de lucht
Guido Pijper

Afgelopen maandag 12 september was prof.dr. Gijsbert Oonk de hoofdgast in theater Walhalla bij live talkshow en podcast Ken Je Dat Niet Horen Dan?. De show is een maandelijks theatraal en wetenschappelijk onderzoek naar de zin en onzin van supporterschap. Waarom zingen supporters in het stadion? Waarom nemen ze een spelletje zo serieus? En wat is eigenlijk het nut van supporterschap? Geeft het identiteit?

Gijsbert is hoogleraar bij de Geschiedenisafdeling van de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC).

Tijdens de talkshow kwamen wetenschappers, Feyenoord historci, feyenoord supporters en cabaretière Ellen Dikker aan woord over deze vragen. De 170 gasten in een uitverkocht Wahalla deelden hun passie voor de Rotterdamse arbeidersclub. Gijsbert Oonk liet in de discussie zien dat het begrip ‘identiteit’ van het werkwoord identificeren komt:

"Identificeren met een voetbalclub is een keuze en vergt een actieve houding. Het is niet iets dat je overkomt."

Ook is er een groot verschil tussen de supporters onderling. Zo blijkt dat de beroemde club uit Zuid opvallend weinig jaarkaarthouders uit Zuid zelf te hebben (ongeveer 2.500) en zijn het vaak juist mensen van buiten de stad die zich identificeren met Feyenoord. Wat ook opvalt is dat de spelers zeer divers zijn en in die zin ook de identiteit van globaliserende stad vertegenwoordigen, terwijl de directie en het publiek vooral uit witte mannen bestaat.

Volgende keer: 'Doe je dat thuis ook?'

Op 3 oktober is het thema ‘Doe je dat thuis ook?’

Te gast zijn prof. dr. Jacco van Sterkenburg en promovendus Jasmìn Seijbel van ESHCC. Samen zoeken ze antwoord op de vraag ‘Waarom vertonen we in het stadion ander gedrag dan daarbuiten?’

Joris Lutz verzorgt deze aflevering de muziek en woordkunstenaar Luan Buleshkaj is deze keer onze gast-columnist. Verwacht verhelderende gesprekken, humor en muziek  Een ideale maandelijkse avond voor de supporter die zichzelf beter wil begrijpen of de omstander die de supporter beter wil begrijpen.

Meer informatie over Ken Je Dat Niet Horen Dan op de website van theater Walhalla.