Het studieprogramma in het kort
Tijdens Managing Art and Cultural Heritage in Global Markets (MAGMa) is je studie in twee jaar verspreid over verschillende partneruniversiteiten waaraan je een mix van kern- en keuzevakken volgt.
Het onderwijs wordt gegeven via een mix van colleges en seminars, met gastcolleges en ervaringen van professionals uit de praktijk. In het laatste blok van het tweede jaar ga je terug naar een van de partneruniversiteiten om onderzoek te doen en een masterscriptie te schrijven over een onderwerp naar keuze, onder begeleiding van een team van mensen van ten minste twee universiteiten.
Wat ga je leren?
MAGMa streeft ernaar een geïntegreerd, internationaal en samenhangend studieprogramma aan te bieden dat de sociale, historische en culturele context van vroegere, huidige en toekomstige culturele plaatsen verkent. Het programma biedt een diepgaand en gedetailleerd inzicht in het beheer van kunst en cultureel erfgoed in overeenstemming met internationale, nationale, regionale en community-strategieën en stakeholders.
Breed scala aan onderwijsvormen
Dankzij het pedagogische ontwerp van MAGMa krijg je een breed scala van onderwijs-, en beoordelingsvormen, waaronder hoorcolleges, discussiegerichte seminars, projectgebaseerd teamwork, e-learning, scriptie, schriftelijke opdrachten en examens, en mondelinge presentaties.
Studenten onderzoeken de praktische, juridische en ethische implicaties van bedrijfsmodellen voor kunst en cultureel erfgoed en hun duurzaamheid binnen de markt, inclusief opkomende markten. En ze leren na te denken over de veranderende percepties van waarde in kunst en cultuur en over de relaties tussen kunstmarkten en culturele instellingen, de aard van lokale versus mondiale kunstwerelden, de rol van publieke en private collecties, bestaande culturele instellingen en nieuwe modellen in het creëren van cultureel erfgoed.
Je verdiept je in de relaties tussen kunst- en culturele instellingen met een lokaal en wereldwijd publiek en de vele manieren waarop dergelijke organisaties economische en culturele impact creëren in hun gemeenschap.
Tot slot onderzoek je de rol van de kunstmarkt bij het creëren van collecties en de rol van curatoren en nationale instanties bij het creëren van een vitale en levendige arena waar hedendaagse kunstenaars kunnen floreren en diversifiëren.
Duur van het programma
Het programma is opgebouwd uit mobiliteitsperiodes, uitgesmeerd over twee jaar. Waarin je aan een combinatie van partneruniversiteiten studeert en een mix van kern- en keuzevakken volgt. Het onderwijs wordt gegeven via een mix van colleges en seminars, met gastcolleges en mogelijkheden voor stages. De laatste mobiliteitsperiode breng je door bij een van de partners onder begeleiding van een team van mensen van ten minste twee universiteiten.
Het programma omvat ook een optionele zomer- en winterschool van twee weken in jaar 1 en 2. Succesvolle studenten ontvangen meerdere graden en een professioneel certificaat van alle consortiumpartners.
Overzicht van het studieprogramma
Hieronder kun je het cursusoverzicht voor het jaar 2025-2026 bekijken.
Jaar 1
Je brengt semester 1 door in Lissabon aan het Universitair Instituut van Lissabon (ISCTE) en de Universiteit van Lissabon, waar je Kunstmanagement en Kunstmarkten studeert, en Semester 2 in Parijs aan IESA Arts and Culture. IESA biedt twee studierichtingen aan:
- Collecting and the Art Market
- Managing the Cultural Heritage of the Future
Jaar 2
Je brengt semester 3 door in Rotterdam aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, bij de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC). Je kunt kiezen uit twee studierichtingen:
- Cultural Tourism
- Economics of Cultural Heritage
Jaar 1 en 2 (semesters 1-3)
Je volgt drie online vakken aan de Universiteit van Glasgow.
Jaar 2, semester 4
Je keert terug naar of verblijft in een van de vier locaties (Lissabon, Parijs, Rotterdam of Glasgow) om je scriptie af te ronden, afhankelijk van het gekozen onderzoeksonderwerp. De toewijzing van de supervisor is gebaseerd op de achtergrond van het onderwerp en de onderzoeksinteresse van het personeel.