Online onderwijs verbeteren: de beste ideeën van studenten

Van de ene dag met medestudenten deelnemen aan een werkgroep in het Erasmus MC, naar thuisonderwijs volgen achter de laptop. Het jaar 2020 en een groot deel van 2021 heeft in teken gestaan van online onderwijs. Welke innovaties zouden het digitaal onderwijs nog beter maken? Dat vroeg de afdeling Onderwijsbeleid en –Advies vanuit het (Hoka) ‘Versnellingsplan online leren en toetsen’ aan studenten van de opleiding geneeskunde en de research master. Tijdens het Digitaal Leren en Innoveren Symposium werden de 3 winnende ideeën gepresenteerd.

Het winnende voorstel Doc101: Meelopen met een arts vanuit je eigen huis kwam van Sepehr Mohammadian en Marijn den Hartog. Zij pleiten voor meer aandacht voor beroepsoriëntatie door frequent video’s op te nemen bij artsen van verschillende specialismen. Bepaalde arts-beroepen mogen meer aandacht krijgen én belangrijk is dat het echte verhaal wordt verteld.

Een gedeelde tweede plek is voor Fien Lobée. Fien diende haar voorstel Studeren doe je samen in. Ze beschreef het belang van een online platform voor verschillende studiegroepen, zodat studenten elkaar op een laagdrempelige manier kunnen vinden als ze alleen achter hun laptop zitten. Het maakt vragen stellen of even videobellen gemakkelijker.

De gedeelde tweede plek was ook voor Demi van der Stoep, met haar voorstel De kracht van podcast. Demi stelt voor om studenten de studiestof onderling te laten bespreken via een podcast. Zo zit je even niet achter een scherm, maar ben je toch bezig met de leerstof. Bovendien kan je de podcast aanzetten op verschillende momenten, wanneer het uitkomt.

Vernieuwing in gang

Online studeren, het viel niet altijd mee, vertellen de studenten. De motivatie was op momenten ver te zoeken en ze misten het sociale contact. Marijn stipt aan dat er ook wel wat goeds is voortgekomen uit de coronacrisis: ‘Het heeft vernieuwing in het onderwijs in gang gezet.’

Toch valt er meer te vernieuwen, zo blijkt uit de voorstellen. Op de vraag hoe ze tot het idee kwam, antwoordde Fien dat ze grondig te werk is gegaan: ‘Ik heb rond gevraagd bij medestudenten waar ze tegenaan lopen en waar de behoeftes liggen.’ Demi had al snel een idee wat er anders kan: ‘Ik heb heel vaak een podcast aan, tijdens fietsen bijvoorbeeld. Zo kwam ik op het idee: hoe fijn zou het zijn als ik op die manier studiestof tot me kan nemen?’ Marijn en Sepehr zijn uitgegaan van wat er meer aandacht zou kunnen krijgen binnen de opleiding. Sepehr: ‘Een groot deel van de afgestudeerde geneeskundestudenten gaat werken als huisarts of in de sociale geneeskunde. Dat mag eerder en meer aan bod komen in de opleiding vinden wij.’

Implementatie

Er wordt onderzocht of de ideeën van de studenten daadwerkelijk geïmplementeerd kunnen worden. Inmiddels kunnen de studenten weer vaker fysiek aanwezig zijn voor het volgen van het onderwijs. Demi, Marijn en Sepehr doen momenteel een minor en kijken uit naar de thema’s die dit academisch jaar bij hen aan bod komen. Fien wacht op de start van haar coschappen en werkt in de tussentijd bij een dokterspraktijk.

Op de foto van links naar rechts: Demi, Fien, Sepehr en Marijn

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen