Het was een spannende tijd voor zowel studenten als de faculteit, toen de nieuwe research master Genomics in Society (GIS) in september 2022 van start ging. De eerste studenten zijn gestart en de faculteit heeft de eerste lessen gegeven. ‘Het voelde onwerkelijk, spannend en het was een waar genot om de studenten te leren kennen en ons plan tot leven te zien komen’, zegt Sam Riedijk, programmadirecteur Genomics in Society.
Dit nieuwe programma binnen de Erasmus MC Graduate School leidt studenten op tot gespecialiseerde onderzoekers en professionals in een relatief nieuw interdisciplinair onderzoeksdomein. Studenten worden opgeleid om een brug te slaan en genomics toe te passen waar het mensen ten goede kan komen, en vraagstukken uit de samenleving te verzamelen die baat kunnen hebben bij genomics. Ze leren de kennis en vaardigheden van onderzoek, genomics, psychologie, ethiek, wetenschapscommunicatie, bestuur en innovatie te integreren, zodat ze kunnen bijdragen aan een positieve impact van genomics in de samenleving.
Student Abdullah Jabori
‘Ik heb nu al het gevoel dat ik ben gaan leren hoe ik impact kan maken met onderzoek, in plaats van dat het in de vergetelheid raakt, in een stoffige la.’, zegt Abdullah Jabori, eerstejaarsstudent. ‘Ik word uitgedaagd om kritisch en constructief te denken en te werken en vraagstukken vanuit alle verschillende perspectieven te benaderen. GIS is uniek in de manier waarop het zich richt op hoe mensen met verschillende achtergronden kunnen samenwerken. Mijn klasgenoten hebben verschillende achtergronden en het is echt geweldig om de synergie in groepsprojecten en klassikale discussies te ervaren.’
GIS heeft een interdisciplinair karakter door studenten toe te laten met studierichtingen uit zowel de biomedische als sociale wetenschappen. Deze verscheidenheid aan achtergronden verrijkt het programma en stelt deze multidisciplinaire groep studenten in staat om samen te werken en een interdisciplinaire onderzoekstaal te ontwikkelen.
Student Kamel Mohamed
‘Tot nu toe, als deel van het eerste cohort van de master, ben ik zeer tevreden over het programma.’ zegt Kamel Mohamed, ook een eerstejaars student. ‘Het biedt het beloofde interdisciplinaire karakter en zelfs bij opstartproblemen wordt er snel en adequaat gereageerd door de kerndocenten. Het enthousiasme van het personeel is ongeëvenaard en aanstekelijk. Vooral als ze spreken over mogelijkheden waar we in de toekomst deel van kunnen uitmaken nemen wij als studenten het enthousiasme over.’
‘Focus op het welzijn van ons programma en de studenten’
De faculteit en het personeel van GIS hebben tijdens de uitvoering van het programma ook hard gewerkt om ervoor te zorgen dat de onderzoeksmaster actief doorgaat met de ontwikkeling van het programma.
‘De focus heeft gelegen op het welzijn van onze opleiding en studenten.’ zegt Sam Riedijk, programmadirecteur GIS. ‘Door onze ‘kleine school’ aanpak hebben we relaties kunnen opbouwen met onze studenten, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. We vinden dit essentieel, omdat we geloven dat dit de eerste stap is naar impactvol onderwijs. We hebben ook gereflecteerd op de eerste periode in onze ‘rust voor reflectie’-sessie, samen met studenten, kerndocenten, onderwijsspecialisten, kwaliteitsbewakers en programma-adviseurs. Zo konden we de geleerde lessen met elkaar delen en snel toepassen. Een voorbeeld van wat we hebben geleerd is het inzicht in het effect van programmatisch toetsen op de mentaliteit van een leerling, waarbij fouten maken ineens nuttig kan zijn en wordt beloond. Een beetje ongemakkelijk voor sommigen, maar een geweldige methode die zowel de studenten als de faculteit waardevolle feedback geeft in de ontwikkeling van de kennis en vaardigheden van de student.’
T-shaped professionals
Na hun afstuderen zijn studenten uitgerust als T-shaped professionals, met diepgaande expertise op het gebied van genomics en met hun brede kennis op het gebied van psychologie, bestuur, ethiek en ondernemerschap. Ze zijn in staat om synergieën tot stand te brengen tussen verschillende gebieden, hun talen te spreken en te verbinden, terwijl ze gefocust blijven op wetenschappelijke en maatschappelijke kwesties die op het spel staan.
Wilt u meer weten over deze onderzoeksmaster? Vind hier meer informatie.