De master geneeskunde van het Erasmus MC start in september 2023 met een nieuwe feedback- en beoordelingssystematiek. De systematiek biedt meer ruimte voor longitudinale ontwikkeling. Dat stelt de toekomstige Erasmusartsen beter in staat om zich voor te bereiden op hun rol als zorgprofessional en sluit beter aan bij de medische vervolgopleidingen.
‘In de nieuwe beoordelingssystematiek stappen we af van cijfers. Studenten moeten over de hele breedte laten zien dat ze voldoende functioneren.’ vertelt dr. Fop van Kooten, opleidingscoördinator master geneeskunde. 'De beoordeling wordt verder gedaan met narratieve feedback, zodat de studenten weten waar ze nog aan kunnen werken en waar ze goed in zijn.’
Dr. Fop van Kooten en dr. Marit Wijnen, onderwijskundig adviseur, leggen in onderstaande video uit wat er met de vernieuwde feedback- en beoordelingssystematiek verandert en waarom. Marit: ‘De ontwikkeling en de groei van de student komt meer centraal te staan. Bijvoorbeeld door gesprekken te voeren met een begeleider binnen het coschap over de leerdoelen en de acties die de coassistenten kunnen doen.’
Coassistenten lopen tijdens hun master een aantal weken coschappen. Daar doen zij de kennis en kunde op en passen deze toe in verschillende zorginstellingen. Zij ontwikkelen zo de benodigde competenties, een in gedrag waarneembare combinatie van medische kennis, vaardigheden en attitude, waaraan een basisarts moet voldoen (de eindkwalificaties; zie NFU Raamplan Artsopleiding, 2020). Na afronding van de coschappen is de Erasmusarts in staat een bijdrage te leveren aan toekomstbestendige zorg.