Kamran Ikram wordt opleidingsdirecteur geneeskunde

'De visie van Erasmusarts 2030 tot leven brengen’

Prof.dr. Kamran Ikram is vanaf 1 september 2024 benoemd tot opleidingsdirecteur Geneeskunde. Hij volgt daarmee prof.dr. Janneke van der Woude op, die deze rol sinds september 2022 had. Kamran: ‘Het is een mooie uitdaging om bij te dragen aan het fundament van de toekomstige Erasmusartsen.’  

Kamran is (vasculair) neuroloog en hoogleraar klinische neuro-epidemiologie, werkzaam op de afdelingen Neurologie en Epidemiologie. Hij is sinds 2021 opleidingsdirecteur van de Research Master Clinical Research, die nu onderdeel is geworden van de Research Master Health Sciences. Als hoofdonderzoeker leidt hij het neuro-epidemiologisch onderzoek binnen de ERGO studie. 

Erasmusarts 2030 

De dag na Kamran’s officiele benoeming start de bacheropleiding van het nieuwe geneeskunde curriculum Erasmusarts 2030. ‘Ik stap nu in een nieuw opgezet curriculum, waar veel werk voor is verzet door onze docenten en onderwijsondersteuners. De opleiding begint in september, en in de komende jaren zullen we samen met iedere betrokkenen het curriculum verder ontwikkelen. Mijn focus is de visie van Erasmusarts 2030 tot leven te brengen.’

‘De ideale arts is een Baysiaanse denker, die met passie het artsenberoep uitoefent, iemand die diversiteit omarmt, gevoelig is voor de grote maatschappelijke uitdagingen, en open staat voor technologische ontwikkelingen in het zorglandschap. Ik kijk enorm uit om in deze rol bij te dragen bij de vorming van de nieuwe generatie artsen.’ - Kamran

Passie 

Kamran was op jonge leeftijd gefascineerd in de exacte vakken zoals wiskunde en theoretische natuurkunde. Maar toen hij een studiekeuze moest maken, koos hij toch voor geneeskunde. In de jaren die volgde bleef zijn interesse sterk, dus koos hij ervoor om zijn passie te volgen: in 2016 startte hij de opleiding Mathematics aan de Open University UK en later ook Machine Learning aan de Imperial College London, UK. 

‘Startende studenten denken vaak het beroep te weten, maar ze hebben nog genoeg tijd om keuzes te maken. Daarom vind ik het VIP-onderwijs en Projectonderwijs een waardevolle toevoeging aan het geneeskundecurriculum. Studenten maken kennis en doen ervaring op met verschillende artsenberoepen en kunnen zo hun passie ontdekken.’ 

Achtergrond 

Kamran kent de muren van dit universitair medisch centrum goed. Hij begon in 1995 de opleiding geneeskunde hier in Rotterdam, waar hij na drie jaar geselecteerd werd voor de research master Clinical Epidemiologie. Hij startte na het behalen van zijn diploma’s promotieonderzoek bij de afdeling Epidemiologie. In 2005 startte Kamran met de medische vervolgopleiding Neurologie. Voor een aantal jaar verliet hij het Erasmus MC en maakte een tussenstop in Singapore waar hij als Postdoc begon, en later als UD en UHD werkzaam was aan de National University of Singapore. Hij maakte ook een tussenstop op de Neurologie afdeling bij het UMCU en bij Harvard Chan School of Public Health, USA. In 2016 keerde Kamran terug in het Erasmus MC op de afdeling Neurologie. Hij werd in 2019 hoogleraar en in 2021 opleidingsdirecteur van de Research Master Clinical Research.  

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen