De Geneeskundestudent van het jaar: stem jij ook?

De KNMG reikt dit jaar een prijs uit voor de Geneeskundestudent van het Jaar die zich het meest heeft ingezet voor de maatschappij het afgelopen jaar. 2 van de 3 genomineerde student(initiatieven) komen uit Rotterdam: GiDS (Geneeskundestudent in de Samenleving) en Yara Dixon! Stem jij mee?

GiDS

GiDS is een bureau dat maatschappelijke projecten verbindt met geneeskundestudenten en is opgezet met mentor prof. Charles Boucher. Het afgelopen jaar hebben de studenten zich ingezet voor verschillende dingen: ze lezen voor aan basisschoolkinderen, geven gezondheidsvoorlichting aan laaggeletterde mensen met diabetes, en gaan in gesprek met Rotterdams die twijfels hebben over het coronavaccin. Ze helpen jong en oud.

Student Lotte: ‘Zo geven we niet alleen iets moois terug aan de samenleving, maar ontwikkelen studenten zich ook op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid.’

Geneeskundestudent van het jaar verkiezing - GIDS

Yara Dixon

Yara Dixon is masterstudente. Tijdens haar masteronderzoek in het Hevig Menstrueel Bloedverlies-spreekuur (HMB) in het Sophia Kinderziekenhuis merkte ze dat er nog steeds een taboe en veel onwetendheid is rondom menstruatie en menstruatie-armoede.

Yara bedacht een HMB-symptomenchecker in verschillende talen en voor alle leeftijden, die aantoont wat precies te hevig is en wat je eraan kunt doen. Yara: ‘Zo hoop ik dat meer jonge vrouwen laagdrempelig naar de huisarts gaan en niet hun klachten blijven normaliseren.’

Daarnaast blijkt ook menstruatiearmoede in Nederland een groot probleem: 1 op de 10 vrouwen heeft te weinig geld voor maandelijkste menstruactieproducten. Samen met IFMSA-Rotterdam startte ze een inzamelingsactie voor producten. In het Onderwijscentrum hangt nu een menstruatiekastje voor studenten die het nodig hebben.

Geneeskundestudent van het jaar verkiezing - GIDS

Stem mee!

Iedereen kon een student of studentenorganisatie voor de prijs aandragen. Uit de 40 aanmeldingen koos de jury 3 finalisten. Maar nu hangt alles af van het publiek. Vind jij dat deze studenten het verdienen om te met de KNMG-studentenprijs naar huis te gaan? Breng dan nu je stem uit!