Promotie N.W. (Nienke) Boderie

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op vrijdag 30 augustus 2024 verdedigt N.W. Boderie het proefschrift met de titel Op weg naar een rookvrije generatie: nieuwe strategieën om tabaksgebruik uit te faseren

Hieronder volgt een korte samenvatting van het proefschrift:
Sinds het General Surgeons Report over de schadelijke effecten van tabak in 196 4,heeft de tabaksontmoediging grote successen geboekt en veel landen streven nu naar een rookvrije generatie. Ondanks deze successen blijft rookgerelateerde sterfte een belangrijke bijdrage leveren aan sociaaleconomische verschillen en is de piek van aan roken toe te schrijven sterfte nog niet bereikt. Om tabaksontmoediging verder te verbeteren en bij te dragen aan het bereiken van een rookvrije generatie, worden in dit proefschrift twee strategieën besproken. In deel 1 onderzoeken we de uitbreiding van rookvrij beleid naar meer dan rookvrije openbare ruimten en werkplekken. De publieke steun is enorm, niet alleen in Nederland maar wereldwijd en niet alleen onder rokers, maar ook onder niet-rokers. Vooral plaatsen met kinderen zijn weinig vruchtbaar om rookvrije zones te implementeren.. In deel 2 onderzochten we strategieën om stoppen met roken programma's te verbeteren door middel van personalisatie. Externe omstandigheden zoals armoedegerelateerde stress kunnen (gezondheids)gedrag beïnvloeden en een sterkere focus op het verlichten van geldgerelateerde problemen kan gezondheidsinterventies ten goede komen. Gezondheidsgedrag wordt ook beïnvloed door persoonlijke kenmerken, wat de focus was in de PERSIST trial. Met behulp van gepersonaliseerde prikkels probeerden we het stoppen met roken onder werknemers in de gezondheidszorg te verbeteren. Het combineren van een gepersonaliseerd advies met de optie om hiervan af te wijken lijkt een effectieve strategie, maar de werving was een uitdaging en toekomstig onderzoek zou baat kunnen hebben bij meer samenwerking tussen onderzoekers en potentiële deelnemers. Door de kennis uit deel 1 en 2 te combineren, hebben we geconcludeerd dat een rookvrije generatie, door tegelijkertijd het systeem aan te spreken en het individu te helpen, een effectieve manier is om te stoppen met roken.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.