Promotie A.Z. (Anna) Mykytyn

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op donderdag 19 september 2024 verdedigt A.Z. Mykytyn het proefschrift met de titel: ‘SARS Coronavirus 2 Fenotypische Evolutie‘.

Korte samenvatting:

Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) werd voor het eerst gedetecteerd in Wuhan in december 2019 en is de veroorzaker van de COVID-19-pandemie. SARS-CoV-2 blijft een bedreiging voor de volksgezondheid en veroorzaakt dagelijks duizenden nieuwe infecties en leidt tot honderden sterfgevallen. Toen SARS-CoV-2 voor het eerst opdook, was het essentieel om het pathogene potentieel van het virus te begrijpen met als uiteindelijk doel effectieve behandelingen en vaccins te ontwikkelen. Door continue circulatie en evolutie van het virus, ontstaan er nieuwe virusvarianten. Daarom moet onze kennis over de pathogenese van opkomende varianten en de effectiviteit van onze bestaande behandelingen regelmatig worden bijgewerkt.

• Deel I van dit proefschrift werden de infectie van SARS-CoV-2 bestudeerd met behulp van relevante primaire celsystemen.
  • Deel II van dit proefschrift richtte zich op de antigene evolutie van SARS-CoV-2.
  • Deel III van dit proefschrift richtte zich op de gecombineerde antigene en replicatieve fitness-evolutie van SARS-CoV-2

Dit proefschrift toont de verschillende manieren waarop SARS-CoV-2 evolueert. Het is cruciaal om nieuw opkomende varianten te fenotyperen om veranderingen in hun pathogeniciteit, overdraagbaarheid en immuunontwijkende eigenschappen te bepalen. Door de in dit proefschrift beschreven hulpmiddelen te combineren met volledige genoomsequencing, kan toekomstig onderzoek mogelijk het fenotype van opkomende varianten voorspellen op basis van alleen het genoom. Geschikte celsystemen en gegevensinterpretatie zijn echter cruciaal voordat dit mogelijk wordt.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst zijn kinderen onder de leeftijd van 6 jaar niet toegestaan tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie.