De opleiding Ketenregie van Erasmus Academie bereidt regisseurs zo goed mogelijk voor op de veelal onverwachte dynamiek van ketens en netwerken. Roland Wijmenga, senior-adviseur bij Rijkswaterstaat, zit niet alleen middenin zo’n keten, maar volgt op dit moment ook de opleiding.
Vijf ministeries, drie provincies, de Waddengemeenten en de kustgemeenten op het vasteland. Zomaar wat partijen die Wijmenga op een dag tegenkomt in ‘zijn’ keten. “Ik ben coördinator handhaving in de Waddenzee. Dat betekent dat ik in een keten zit met alle partijen die ook maar iets met de handhaving in het gebied te maken hebben. En dat zijn er nogal wat.”
Belangen
Die bonte verzameling zorgt voor een moeilijk te controleren dynamiek in de keten. Vooral de afzonderlijke belangen van alle partijen spelen volgens Wijmenga een belangrijke rol. “De kunst is om ondanks dat gegeven gezamenlijke afspraken te maken die ook in de plannen terecht komen. Dat vraagt veel van mij als coördinator. Aan de voorkant lijkt het dan dat er goede afspraken zijn gemaakt, maar door het jaar heen is het duwen, sleuren en trekken.”
Gereedschapskist
Dat zette de ketenregisseur aan het denken. “Het leek mij handig meer gereedschap in mijn kist te hebben, zodat ik beter het gesprek met de partijen in de keten aan kan gaan.” Zijn keuze viel op de opleiding Ketenregie van Erasmus Academie. “Ik wilde niet alleen handvatten uit de literatuur aangereikt krijgen, maar ook praktijkvoorbeelden. Die combinatie bood Erasmus Academie. En de opleiding is redelijk compact, dat is ook fijn. De tijd die nodig is, is te overzien.”
Feedback
Wijmenga is inmiddels bijna aan het einde van de opleiding. Hij roemt de opbouw en de praktische inslag. “De theorie die je aangereikt krijgt, is erg interessant. Maar het fijne is, is dat daarna direct de koppeling met de praktijk wordt gelegd. Zo kan je de voorbeelden direct toepassen op je eigen werkveld.” Ook de interactie met de andere deelnemers noemt hij erg waardevol. “En je krijgt directe feedback, dat werkt ook heel fijn. Je bespreekt alles in de groep, ook de opdrachten.”
In gesprek
De dynamiek die tijdens de bijeenkomsten ontstaat, geeft Wijmenga inzichten voor in zijn eigen keten. “Nadat de literatuur is gepresenteerd, ga je met elkaar in gesprek. Omdat iedereen in een eigen omgeving zit, krijg je allemaal andere voorbeelden.” De gesprekken openen de ogen van de ketenregisseur. “Als je zelf met je werk bezig bent, denk je soms dat jij de enige regisseur bent die moeilijkheden tegenkomt. Maar hier hoor niet alleen dat iedereen tegen dezelfde problemen aanloopt, maar ook direct hoe mensen dat opgelost hebben.”
Opent de ogen
Ook het bezoek aan de Rotterdamse stadsmarinier valt in de smaak. De concrete voorbeelden die voorbijkomen tijdens die dag, kan Wijmenga weer toepassen in zijn eigen werk. “Haar verhaal was heel concreet en zeker enthousiasmerend. Het opende wel mijn ogen. Bijvoorbeeld dat je als ketenregisseur heel duidelijk zowel binnen als buiten de organisatie aan de slag moet, wil je wat bereiken.”
Toepassen
Ondanks dat hij nog een paar bijeenkomsten te gaan heeft, zijn er al genoeg elementen uit de opleiding die Wijmenga in zijn eigen keten heeft kunnen toepassen. “Dat zijn ook hele kleine dingen. De manier waarop je het gesprek voert, vragen die je aan mensen stelt of welke partijen je voor bepaalde gesprekken uitnodigt. Maar ook een enquête waarmee je partners in de keten kunt bevragen.”
Al met al is hij blij dat hij de stap gezet heeft. “Ik heb nu al meer contact met sommige partijen in de keten dan dat ik ooit heb gehad. Er zijn zelfs al concrete afspraken gemaakt.”
Voor meer informatie over de opleiding en inschrijving: www.eramusacademie.nl/ketenregie
- Meer informatie