Reflexief Monitoren raakt aan de houding hoe je staat tegenover innovatie

Margreet van Heest deelt haar ervaring na het volgen van de masterclass

Deelnemers aan de Masterclass Reflexief Monitoren leren hoe reflexief monitoren (een vorm van transitiemonitoring) kan helpen bij het bepalen en versterken van de richting van de transitie. Kern is het heroverwegen van ingezet transitiebeleid en dit met kleine stapjes bijsturen. Margreet van Heest, programmamanager Sociaal Domein Gemeente Schouwen-Duiveland en alumna van de masterclass, vertelt over haar ervaringen met de masterclass en de toepassing ervan in de praktijk.

Waarom heb je deze masterclass gevolgd?

"Ik heb eerst Transitiemanagement gevolgd. Daarin werd reflexief monitoren besproken. Ik zag de meerwaarde ervan in en raakte geïnteresseerd in hoe je reflexief monitoren in je eigen praktijk kunt toepassen. Toen ik de masterclass Reflexief Monitoren zag, wilde ik mijn kennis hierover vergroten."

Met welke verwachtingen ging je de masterclass in?

"Ik wilde meer leren over reflexief monitoren en zelf de kennis in mijn eigen werkpraktijk kunnen toepaassen."

Zijn die verwachtingen waargemaakt?

"Deels. Ik heb veel geleerd, heb praktische kennis opgedaan en ben de meerwaarde van reflexief monitoren nog meer gaan waarderen. Ook ben ik gaan begrijpen dat het geen ‘instrument’ is, maar dat het toepassen van reflexief monitoren raakt aan je houding hoe je ten opzichte van ontwikkelingen of innovaties staat en hoe je je daarin gedraagt. Wat nog steeds moeilijk is, is het toepassen ervan in de eigen praktijk. Het vraagt heel bewuste aandacht en voorbereiding. Ook ‘landt’ het soms slecht bij mensen waarmee ik werk. Zij vinden het niet altijd even zinvol of kijken vreemd tegen de werkvormen aan. Verder helpt ‘de waan van de dag’ niet om tijd vrij te maken voor reflectie in de eerste plaats, laat staan dat je met elkaar systematische reflexieve monitoring toepast. Het is nog steeds een ‘sluitpost’, hoe verkeerd ik dat ook vind."

Welke aspecten waardeerde je het meest?

"Ik heb een dieper inzicht gekregen in wat reflexief monitoren inhoudt en hoe je het kunt toepassen. Ook de praktische werkwijzen helpen om het zelf te gebruiken. Het handboek raadpleeg ik vaak."

Hoe komt de kennis die je tijdens de masterclass hebt opgedaan terug in je werk?

"Ik heb een eye-opener workshop georganiseerd. Ik heb die laten uitvoeren door anderen, zodat ik geen dubbelrol had. Hieruit is een doorstart voortgekomen van een project. Ook probeer ik de vertaling van ‘uitdaging naar leervraag’ regelmatig toe te passen in de praktijk enij de ambitie (onze ‘maatschappelijke resultaten’) leidend te laten zijn. Helaas is het mij niet gelukt om een dynamische leeragenda te maken."

Hoe was de interactie met de andere deelnemers?

"Tijdens de oefeningen was die prima. Er is verder geen netwerk uit voort gekomen."

Zou je de Masterclass Reflexief Monitoren aan andere mensen aanraden?

"Ja, hoewel ik het niet iedereen aan zou raden. Je hebt een bepaald abstract denkvermogen nodig en het is belangrijk dat ‘willen leren’ centraal staat."

Meer informatie

Op donderdag 10 oktober 2019, donderdag 7 november 2019 en donderdag 16 januari 2020 verzorgt Erasmus Academie de Masterclass Reflexief Monitoren. Wilt u meer informatie of meedoen? Er zijn nog plekken beschikbaar! Ga naar de opleidingspagina www.erasmusacademie.nl/reflexiefmonitoren

 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen