Op 4 oktober begint de cursus "Actuele literatuur als spiegel". In deze cursus worden 8 romans besproken die ‘product van de tijd’ zijn. De docent, Lidewijde Paris, is schrijver, interviewer en bespreekt boeken voor Max Nieuwsweekend op NPO Radio 1. Ze geeft les aan de schrijversvakschool, HOVO Rotterdam, Amsterdam en Utrecht en heeft een filmprogramma Hoe lees ik een film? in Amsterdam, Den Haag en Groningen.
Benieuwd naar Lidewijde en haar cursus? Lees snel het interview hieronder!
Waarom ben je docent bij HOVO geworden?
Na meer dan 25 jaar in de uitgeverij te hebben gewerkt, wilde ik lezers meer betrekken bij romans en het literaire lezen. Ik schreef Hoe lees ik en trok met lees!workshops door het land en iemand tipte me bij HOVO. Het fijne is dat ik nu altijd een brede groep gemotiveerde lezer bereik en ik een langer verhaal langs allerlei romans kan houden. Zo kan ik echt iets duidelijk maken en is er ruimte om in gesprek met elkaar te gaan, zonder dat het een leesclub wordt.
Actuele literatuur als spiegel, wat wil je daarmee zeggen?
Dat historische romans in het verleden spelen, dat weet iedereen. Soms past een bepaald verhaal alleen in een bepaalde voorbije tijd. Maar actuele romans zijn vaak in een aantal opzichten producten van de tijd. De beschreven omstandigheden in het boek, of de achtergronden van het verhaal, maar ook vaak de manier waarop het verhaal wordt verteld. Al die aspecten wil ik behandelen. Daarna gaan we samen kijken of die boeken alleen een verhaal willen vertellen (dat toevallig in het heden speelt), of dat er meer aan de hand is. Bij mij is er meestal wel meer aan de hand.
Waarom wilde je deze cursus geven?
Dit wordt mijn vijfde cursus voor HOVO Rotterdam. In de feedback bij vorige cursussen schreef men dat ze door mijn cursussen romans ontdekten die ze anders nooit gelezen zouden hebben. Ik mengde altijd bekende romans en klassieker tussen onbekende, vaak modernere, romans. Nu kan ik bijna geen bekende of klassieke boeken behandelen want deze romans zijn allemaal nog redelijk recent. Ik heb ontdekt dat veel lezers bij iets afwijkende moderne romans geholpen zijn bij wat uitleg.
Hoe heb je de romans voor je cursus gekozen?
Bijna elke cursus begint bij mij met een roman waarover ikzelf enthousiast ben en die weinig worden besproken of worden gelezen. Meestal een boek dat ik zelf vaak cadeau heb gedaan en waarop ik enthousiaste reacties krijg, dan denk ik: het verdient meer. Nu waren het een aantal romans én ik heb het idee dat door alles wat er in de wereld nu aan de hand is, de literatuur een nieuwe urgentie lijkt te hebben gekregen. Ik ben op zoek gegaan naar romans die heel verschillend zijn geschreven, met elk een totaal eigen actuele problematiek en uit zoveel mogelijk verschillende landen. En… op verzoek van cursisten: niet superdik.
Wat kunnen we van deze cursus leren?
Eigenlijk leer je bij al mijn cursussen hetzelfde: hoe werkt literatuur. Doordat ik steeds een andere aanpak of invalshoek neem, komt steeds een ander aspect van die werking voor het voetlicht. Er zijn eigenlijk net zoveel manieren van ‘werken’ als er romans zijn, dat houdt het altijd zo spannend.
Dank voor dit interview, Lidewijde!
Lidewijde Paris Actuele literatuur als spiegel begint op 4 oktober. Klik hier voor meer informatie/inschrijven.