Incompany case

Procesmanagement

Voor zowel bedrijven als overheden wordt de omgeving waarin zij zich begeven steeds dynamischer. Maar hoe zorg je ervoor dat al die partijen op één lijn blijven, ondanks alle wisselende belangen en machtsposities?

Het antwoord op deze sleutelvraag wordt gegeven tijdens de incompany opleiding Procesmanagement van Erasmus Academie. Oud-deelnemer Patty Claassens vertelt over haar ervaringen.

Een combinatie van het bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden met daaroverheen een dikke internationale saus. Zo is het werkveld van Patty Claassens, strategisch adviseur onderwijs en arbeidsmarkt bij Brainport Development, in het kort te omschrijven. “Wij zijn de economische ontwikkelmaatschappij van Brainport Eindhoven. Een vraag gestuurde organisatie met voelsprieten in het gebied, waarbinnen stakeholdermanagement heel belangrijk is.”

Toen Claassens een jaar geleden de kans kreeg zich op persoonlijk vlak te ontwikkelen, viel de keuze al snel op procesmanagement. “Ruim 80 procent van de tijd werk ik met externen. Die hebben allemaal verschillende belangen. Het is mijn taak tot een gezamenlijke regionale visie te komen. Tegelijkertijd moet ik zorgen dat de verschillende partijen daaraan gecommitteerd blijven. Die vaardigheden wilde ik verdiepen en opfrissen.”

Niet alleen

Na een korte cursus die Claassens volgt als deelnemer van het Traineeship Twentse Overheid, wil ze graag verdieping op het thema procesmanagement. Binnen de organisatie merkt ze dat er meer animo onder haar collega’s is. “Brainport heeft een aparte positie. Wij zijn een netwerkorganisatie zonder formele macht, maar tegelijkertijd kijken veel partijen wel naar ons. Kennis van procesmanagement helpt om die positie beter in te kunnen vullen.”

Met een tweedaagse incompany Procesmanagement van Erasmus Academie werd die kennis van Claassens en haar collega’s verdiept en opgefrist. “Alle deelnemers waren ongeveer 1 á 2 jaar aan het werk in de organisatie en stonden op het punt de volgende stap te maken. De opleiding moest ervoor zorgen dat wij in die nieuwe functie nog beter voor de dag konden komen.”

Van elkaar leren

Claassens kijkt met een goed gevoel terug op de tweedaagse. “De eerste dag zijn we aan de hand van anekdotes en voorbeelden aan de slag gegaan met het framework van procesmanagement. Dag twee stond vooral in het teken van zelf doen en rollenspellen. Zeker waardevol en de tweedaagse heeft ook echt geholpen in mijn eigen werk. Ik zie nog steeds dingen terugkomen.”

“Iedereen herkende zich uiteindelijk ook wel in de gepresenteerde theorie. En door zelf te oefenen, ontdek je ook nieuwe zaken. Je denkt zelf heel veel met projectmanagement bezig te zijn, maar in de praktijk is het minimaal de helft van de tijd toch echt procesmanagement.”

Kennis delen

Om de behaalde resultaten na de tweedaagse niet direct te laten verdampen, zijn de cursisten ook na afloop heel bewust doorgegaan met het delen van kennis. “Anders heeft zo’n tweedaagse niet heel veel zin. Gedrag is namelijk niet binnen twee bijeenkomsten veranderd. Met elkaar zijn we nog steeds bezig met intervisie. De lessen van de tweedaagse blijven vasthouden en van daaruit van elkaar leren, dat proberen we te doen.”

Vervolg

Naast de intervisiebijeenkomsten die worden georganiseerd, denken Claassens en haar collega’s ook al na over een vervolg. “Het groepje deelnemers probeert natuurlijk de kennis wel te delen, maar het is denk ik goed wanneer procesmanagement organisatie breed wordt opgepakt. Daarom zijn er plannen ook voor de senior-functies een incompany aan te bieden. Dan spreken we met de organisatie weer allemaal dezelfde taal en kunnen we elkaar beter ondersteunen bij het toepassen.”

Meer informatie

Wil je meer weten over de mogelijkheden van een maatwerkopleiding?

Neem dan contact op met:

Andreas Markus

Adviseur opleidingen Zakelijke Markt

T: 0104081819

E: markus@erasmusacademie.nl

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen