De toekomst van beroepseducatie

Erasmus Academie is onderdeel van de EUR
Ronald van den Heerik

Frans Bromet interviewde in 1999 mensen over het gebruik van een mobiele telefoon. De algehele reactie was: laat maar, geen interesse. “Dan zit je op de fiets en word je gebeld”. Hilarisch natuurlijk anno 2018. Eenzelfde vraag kun je stellen over opleidingen voor professionals: heeft u behoefte aan digitaal gestuurde beroepseducatie? Ook hier zal ICT onze leergewoonte fundamenteel veranderen, is mijn overtuiging.

Jaarlijks volgen ruim een miljoen mensen een werk gerelateerde opleiding (bron CBS, 2011). Het merendeel van dit onderwijs is mondeling en neemt tussen de 6 en 12 uur per week in beslag.Volgens het CBS waren in 2015 de uitgaven aan bedrijfsopleidingen per deelnemer €2.140, inclusief de kosten voor gemiste arbeidsuren. Dat zou per jaar uitkomen op een bedrag van ruim 2 miljard euro dat organisaties uitgeven aan onderwijs voor medewerkers.

25 minuten

Hoewel een enorme kostenpost, is het niet de belangrijkste driver die voor verandering zorgt. Dat is de alsmaar toenemende werkdruk en de noodzaak om continu te leren. Eigenlijk is er gewoon geen tijd meer om een paar dagen een cursus te volgen. Volgens Josh Bersin van Berin by Deloitte, besteedt de moderne werknemer nog hooguit 1% van zijn werkweek aan leren en ontwikkeling. Dat is hooguit 25 minuten en niet aansluitend.

Micro en macro

Dit resulteert in een ander leergedrag met micro- en macro-leren. De moderne werknemer Googelt het antwoord op zijn vragen of gebruikt zijn mobiele telefoon voor extra informatie. Wordt het ingewikkelder dan is er YouTube. Leren is als het ware ingebed in zijn normale, digitale consumptie en dagelijkse zoektocht naar informatie. Dus ook direct toegankelijk en flexibel. Wil hij echt iets nieuws leren, dan is er altijd nog mondeling onderwijs, zeg maar de ouderwetse cursus. Zolang het maar digitaal, micro ondersteund is en interactief.

Persoonlijk

Het gevolg is ook dat leren veel meer persoonlijk wordt en aansluit bij je functie en taken. Via design thinking kun je speciale, werknemer gerelateerde leerpaden ontwikkelen. De werknemer maakt dan ook zelf onderdeel uit van het ontwerpteam. Nieuwe digitale leerplatforms tonen, net als bijvoorbeeld Facebook, via x-API technologie gepersonaliseerde informatie op grond van eerdere zoekopdrachten of gebreken in de kennis.

Keuze

Verdwijnt dan de ouderwetse cursus met een docent voor een groep? Of de coach met wie je face-to-face contact hebt? Of het lezen van een boek? Nee, de meer traditionele vormen van leren blijven. Ze zijn alleen ingebed in een dynamisch continuüm van verschillende leerervaring. Van 5-minuten micro-leren tot een 5-daagse intensieve cursus op locatie. Afhankelijk van de tijd, functie, taak en leerbehoefte (welke kennis is nodig?) van de werknemer, wordt een keuze gemaakt.

Toekomst

Terug naar het begin. In navolging van Bromet had het VPRO programma Dorst in 2015 een item met de volgende vraag: heeft u een 3D-printer in huis? U raadt het antwoord al: nee, ik heb al een printer, niet nodig. Over twintig jaar zal men ook hierom moeten lachen. De toekomst begint tegenwoordig al gisteren. Dat geldt ook voor het onderwijs.

Ad Hofstede
CV

Ad Hofstede is directeur van Erasmus Academie

Meer informatie

Benieuwd naar ons aanbod opleidingen? Neem dan een kijkje op onze opleidingspagina: https://www.eur.nl/erasmusacademie/opleidingen 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen